Hoe bepaal je voor jezelf de gevoelstemperatuur?

Ze hebben het er wel altijd over maar hoe bepaal je dat nou. Het is hier nu bv -5 maar als ik zo de deur uitga en buiten voelt het als -10 dan zou het handig zijn daar rekening mee te houden. Gisteravond was het -4 maar geloof me.... zo voelde het echt niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kijk meestal op buienradar, daar kun je een dichtbijgelegen weerstation kiezen en daar geven ze gevoelstemperatuur bij.

Voor jezelf bepalen doe je natuurlijk door te voelen, wellicht kun je leren welk gevoel elke temperatuur geeft, na lange training zul je het dan zelf kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het verschijnsel gevoelstemperatuur, of wind chill, is het verschijnsel waarbij het in de wind een stuk kouder aanvoelt dan uit de wind. Hoe kouder het is en hoe harder het waait, des te kouder voelt het aan. We kunnen dat warmteverlies uitdrukken in een soort gevoelswaarde van de temperatuur.

Bij een gevoelstemperatuur onder -10 graden kunnen na enkele uren verschijnselen van onderkoeling optreden. Bij gevoelstemperaturen onder -15 graden kan al na een uur koudeletsel optreden, onder de -20 graden is na een half uur ook bij goed afdichtende winterkleding al een kleine kans op bevriezingsverschijnselen. Bij de Elfstedentocht van 18 januari 1963 traden bij een gevoelstemperatuur nabij -15 graden door het urenlange schaatsen tegen de krachtige oostnoordoostenwind in ook bevriezingsverschijnselen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een tabel voor:
http://www.weissensee.nl/SWM2/Weer_en_meer/Gevoelstemp/gevoelstemp.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kun jij niet bepalen, dat bepaalt een ander voor je...
Dat wat je voelt is jouw gevoelstemperatuur, voel jij het warm dan is je gevoelstemperatuur warm...

Er zijn wel factoren die het warmer en kouder maken in de buitenwereld... Wind maakt dat je sneller afkoelt, dus je warmte sneller verliest, vochtigheid speelt ook mee, maar er zijn factoren die meespelen en die zijn bekend...

Maar zelf kun je die niet bepalen, je moet het ondergaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mogelijk antwoord staat op de nieuwssite van RTL. Wellicht wordt het zo wat duidelijker.