Kun je altijd met de zuurconstante werken of moet je ook wel eens met de baseconstante?

Bereken in welke volumeverhouding je 0,200 M NH4CL-oplossing en 0,320 M NaOH- oplossing moet mengen om een bufferoplossing met pH = 9 te krijgen.

De reactievergelijking wordt dus:
NH4+ (aq) + OH- (aq) > NH3 (aq) +H2O (l)

Mij lijkt het logischer om met de baseconstante de evenwichtsvoorwaarde op te stellen aangezien er OH- in de reactievergelijking staat en geen H30+, maar NH4+ is natuurlijk wel een zuur, ik ben een beetje in de war!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

In dit geval gebruik je de reciprocal van de baseconstante, immers de zijdes zijn omgedraaid.

Zodat: 1/Kb = [NH3]/[NH4+][OH-] :)

Toegevoegd na 6 uur:
Waarom is dit nou zo? Eigenlijk is dit de omgekeerde base-reactie:

NH3 + H2O --> NH4+ + OH-

Alleen heb je nu de zijdes andersom dus geldt K = Kb niet meer. Je verwisselt de kanten dus K = 1/Kb. Begrijp je?

Je gebruikt dus wel de Baseconstante, maar je moet eerst tot de macht - 1 verheffen.