waarom levert een voltazuil na verloop van tijd meer spanning?

Ik heb een Voltazuil gebouwd. Volgens de theorie zou deze steeds slechter moeten gaan werken (Cu ionen raken op) maar de spanning werd steeds hoger! Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien vormt er zich een condensatorspanning ergens? Of is het kortsluiting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk het niet. We maten 4,0 V. Bij kortsluiting zou dit nog veel hoger liggen denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spanning werd hoger zei je ? Of bedoel je iets anders?

Antwoorden (2)

Er vormt zich een film van waterstofbelletjes op het koper na verloop van tijd. Daardoor neemt de interne weerstand van de cellen toe. De gemeten klemspanning loopt dan op terwijl het afgegeven vermogen drastisch afneemt.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wordt er dan bedoeld met klemspanning?
In ieder geval bedankt!
escape
11 jaar geleden
Klemspanning is het onbelaste potentiaalverschil als ik dat juist uit mijn hoofd zeg. Krijg ik nog te horen welk cijfer je hiervoor hebt gekregen dank zij mij ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit wat in ;p
Wellicht etsen de metalen plaatjes schoon en wordt de geleiding beter en het potentiaal hoger.
De spanning daalt eigenlijk pas (of hoort pas te dalen ) als je stroom afneemt.
Kort na het prepareren verdampt ook nog wat water en wordt de zoutoplossing(of zuuroplossing) sterker geconcentreerd.

Dus de Cu ionen raken pas op door stroomgebruik.
Overigens denk ik dat niet de koperionen gebruikt maar de ionen van de zinkplaatjes, daarbij wordt het koperplaatje langzamerhand verzinkt en dan reageert het als een zink plaatje.

Een voltazuil is echter op tij wijzen te bouwen maar wat steed hetzelfde is , is dar een edeler metaal (als koper) en een niet-edelmetaal als zink gescheiden worden door een stukje filtreerpapier oid met wat zout of zuuroplossing.

Gebruik je aluminiumplaatjes (IPV zink) dan zou eerst het Al2O3 op moeten lossen voordat de kolom start.