Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Blijft energie altijd bestaan omdat het slechts wordt omgezet?

Ik bedoel te zeggen dat wanneer je een lamp aanzet wordt dit omgezet in licht en warmte. Maar blijft dan dezelfde hoeveelheid energie bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
793
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel, maar ik weet niet zoveel van natuurkunde, dus zal geen echt antwoord geven. Wel spreken we van energieverspilling, maar dat wil niet zeggen dat de energie verdwijnt, maar dat het omgezet wordt in een voor ons nutteloze vorm. Bijvoorbeeld bij een gloeilamp, een deel wordt omgezet in licht, een deel in warmte. Die warmte hebben we vaak niet nodig, dus dan noemen we dat deel verspilling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geheel correct gezegd. Wat mij betreft een prima antwoord...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jazeker blijft energie bestaan. De clue is dat de vorm van energie steeds chaotischer wordt bij iedere omzetting. Dit is de principe van het toenemen van de entropie (2e Wet van de Thermodynamica). Uiteindelijk zal alle energie in de vorm van warmte het heelal in verdwijnen in een egale koude zwarte oneindigheid. Dit is de balans die het heelal zoekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Dat is de wet van behoud van energie. Het kan van de ene in de andere vorm overgaan (En voor Einstein liefhebbers: Van massa naar energie en omgekeerd).

Maar onder normale omstandigheden blijft de totale hoeveelheid energie behouden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding