Nieuwe natuurlijke elementen zullen niet gevonden worden, Astatium (een halogeen) en Francium(een alkalimetaal) zijn zo zeldzaam dat van de laatste ongeveer acht atomen tegelijk bestaan.
Ze zijn rasioactief en hebben een zeer korte vervaltijd, ze bestaan dus maar kort.
Toch heeft men de 92 natuurlijke elementen (met name de STABIELE isotopen) die op aarde (zouden) bestaan op rui9mteschaal moeten uitbreiden, ook plutonium is is spectrale lijnen in het heelal waargenomen en de eerdere gedachte dat alleen op aarde (kunstmatig) laserlicht bestaat , is gelogenstraft, het komt in het heelal voor is bewezen.

We moeten dus nogal eens onze hoogmoed toegeven, in het universum spelen zich processen af die op aarde alleen onder zeer bijzondere omstandigheden kunnen bestaan.
Bovendien gebeuren er buiten het lab in de ruimte dingen waar wenog geen weet van hebben zoals dark matter (donkere materie) en dark energy (de aandrijving die het universum doet expanderen.

Het zou me niets verbazen als er exotische elementen bestaan die we hier niet kennen /kunnen maken.

Ooit heb ik een wetenschapper horen beweren dat mogelijk zeer zware elementen (dus met een hoog atoomnummer) wel eens stabiel kunnen zijn, de elementen na plutonium zijn erg instabiel en zeer radioactief, ze worden gemaakt door zware elementen te beschieten met bijvoorbeeld neutronen en de hoeveelheid omvat onweegbare hoeveelheden van enige atomen.

Dus vrees ik dat de gevonden elementen op aarde niet zullen toenenemen inaantal.

De methode van ontdekken kan langs chemische weg (ontleding, electrolyse, redoxreacties), fysische weg (zoals spectrometrie, met name de spectrale lijnen ) en pas later toen we de electronenconfigruratie in verband konden brengen met spectrale lijnen in bijvoorbeeld een kleurloze vlam.

In natuurkunde boeken staat veel beschrecven over elementen Raadpleeg vooral de link, deze heeft een hoofdstuk geweid aan elementen en hoe ze gevonden zijn.