Hoe weet een atoom waar hij/zij/het bijhoort, bijv een atoom van een mens en een atoom van de regenpijp? Waardoor vergissen ze zich niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een baksteen weet ook niet welk huis of muur hij verwerkt zit, toch blijven ze (doorgaans) staan. Bedoel je misschien iets anders met je vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze blijven met een soort zwaartekracht bij het voorwerp "geplakt" waar ze bij "horen".
(die kracht heeft een naam, maar ben ik nu even vergeten)
Door die kracht waardoor ze aan het voorwerp geplakt zitten kunnen ze niet zomaar naar een ander voorwerp "vliegen". (tenminste daar is de gewone natuurkunde jaren vanuit gegaan, de quantumfysica verklaart de boel weer een beetje anders, helemaal tegenwoordig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van der waalskracht, bedoel je denk ik;) Bedenk ook dat elektrochemische en andere grapjes als het naar elkaar toe drijven van vetten in water ook een rol spelen.

Antwoorden (3)

Daar weet een atoom helemaal niets van. Een atoom ondervindt electrische krachten van naburige atomen. Zo kunnen moleculen ontstaan (bindingskracht) en moleculen trekken andere moleculen van dezelfde soort aan (cohesie) of van een andere soort (adhesie). Zo ontstaan stoffen, zowel bij levende als bij levenloze voorwerpen. Een atoom of molecuul kan best een keer losraken en zich aan iets anders hechten. Bij gassen is dat heel vanzelfsprekend, bij vaste stoffen hangt het van de materiaaleigenschappen (sterkte van de cohesie) af hoe vaak dat gebeurt. Zo kunnen verschijnselen als slijtage, maar ook vergiftiging, verklaard worden.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe weet jouw suikerklontje dat het in jouw koffie hoort?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet dat suikerklontje door NATEDENKEN !!! Met zijn HERSeNEn kuch kuch kuch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap toch: zo'n suikerklontje weet ook dat het, eenmaal in de koffie beland, uiteen moet vallen in losse suikermoleculen. Helaas is het net niet slim genoeg om zichzelf homogeen te verdelen door de koffie, maar daar zijn dan weer lepeltjes voor die dat aan de individuele suikerdeeltjes uitleggen.
Net zo als alles hier op aarde en in de rest van het heelal houdt een atoom zich aan de wetten van de natuur(kunde). Een atoom 'weet' dan ook niets, want heeft zelf geen bewustzijn. Hierdoor kan er ook geen sprake zijn van vergissen. Een atoom gedraagt zich gewoon precies zoals het zich moet gedragen omdat dat nu eenmaal zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat doet me aan de fabel van de kikker en de schorpioen denken, waarin de schorpioen eindigt met: "Ik kan het niet helpen, het is nu eenmaal mijn natuur."
Er zijn geen specifieke atomen die alleen mensen vormen en hetzelfde geldt voor de regenpijp, als je dat misschien je gedachte is.

Atomen kun je prima vergelijken met lego. Hiermee kun je natuurlijk een auto maken, maar met dezelfde steentjes kun je ook een huis namaken. Er zijn maar een beperkt aantal elementen en daarmee is alles wat in het universum bevindt zijn hiermee opgebouwd.

In ons lichaam hebben wij dezelfde atomen die ook in een regenpijp zitten (denk dan vooral aan koolstof wanneer we het hebben over een regenpijp van kunststof)

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie middelste alinea:
Atomen kun je prima vergelijken met lego. Hiermee kun je natuurlijk een auto maken, maar met dezelfde steentjes kun je ook een huis namaken. Er zijn maar een beperkt aantal elementen en hiermee is alles wat zich in het universum bevindt opgebouwd.