Hoe meer katrollen, hoe lichter de last, maar hoe meer touw je moet trekken. Maar hoe werkt dat?

Ik snap er niets van, als je aan de ene kant 1 meter touw wegtrek, dan verplaatst de last toch ook altijd 1 meter? Ongeacht het aantal katrollen?
Kan iemand het simpel uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Kijk eens naar het schema in onderstaande link. (Pag. 6) Ik denk dat het je dan wel duidelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit maakte het mij allemaal duidelijk en ook meteen jou vraag.

Zie foto!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een plaatje over de lastenverdeling. Ik geloof niet dat hij/zij dat bedoelt. Het is een bekend fenomeen dat zware kranen op de lier de draad met een rotgang binnenhalen terwijl de haak zich slechts heel langzaam verplaatst. Doordoor lijkt het alsof de draad wordt uitgerekt. De lier haalt de draad een meter binnen, maar de last gaat bijvoorbeeld maar 25cm omhoog. Ik denk dat dat zijn vraag is.
Ik begin eerst met de volgende opmerking:

Ik heb dit vroeger op school geleerd, maar sindsdien in de praktijk nooit hoeven toepassen. De boeken zijn er inmiddels niet meer en ik moet uit het hoofd bijna 30 jaar terug in de tijd gaan. Het kan dus zijn dat ik het niet helemaal goed heb.

Antwoord:

Ik ga bij het antwoord uit van een katrollensysteem op een teleschoopkraan waarbij de katrollen allemaal even groot zijn. Zowel boven in de mast als in het hijsblok waar de haak aan vast zit.

Het heeft te maken met de omtrek van de katrollen. Hiervoor ga ik eerst even naar een rotonde met 2 auto's. Als je een rotonde hebt met 2 banen en je laat op elke baan een auto met beiden een snelheid van 20km/h rijden, dan zal de auto in de buitenste baan minder rondes in een uur rijden dan de auto in de binnenste baan omdat hij een langere afstand aflegt door de grotere omtrek van die baan.

Verder, de kortste verbinding tussen twee punten is een rechte lijn. Dit is bij een kraan het geval tussen de lier en de eerste katrol in de mast. De draad draait hier met een bepaalde snelheid. Hier begint de beweging van de draad bij het hijsen. We volgen de draad en komen uit bij de eerste katrol.

Daar gaat de draad over "de buitenste baan van de rotonde" en dat geeft een klein beetje vertraging.

We gaan verder en komen aan bij de eerste katrol van de haak. Ook hier krijg je door de buitendiameter van de katrol er weer een beetje vertraging bij.

Daarna komen we weer boven aan waar de draad vast zit.

Maar bij kranen voor zware lasten gaan we nogmaals naar beneden en weer omhoog en weer naar beneden, enz. Elke keer weer de "buitenbaan van de rotonde", dus weer een beetje vertraging erbij.

1 keer van boven naar beneden door het hijsblok en weer naar boven noemen ze een "lus" in de wereld van het hijswerk en kranen. Zware kranen als de Demag AC-800 (even googlen voor het plaatje) kunnen dit wel 8 lussen zijn. Die lopen over 16 katrollen, dus 16 keer een vertraging.

En dan trekt de lier van de kraan een meter draad binnen terwijl de haak maar 10cm omhoog gaat.