Als je een brandende lucifer uitblaast, waar blijft het vlammetje dan.

antwoord 2 is uitstekend !!!
antwoord 3 is ook heel logisch !!!
Maar antwoord 1 !!!!!!!!!!!! geweldig van genoten. bedankt !!!!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Lucifer

één strijk langs
de doos
twee strijken
een sissend geluid

verandert in een vlam
jij bent de kroon
brandend
op slank hout

mijn hand op
jouw breekbaar deel
vasthoudend
volgt een duidelijk pad

op weg ben jij
richting de lont
van de kaars, het doel
van jouw reis

jij bent er
het eindpunt bereikt
verbonden ben jij
door de vlam...met de lont

het licht overgebracht
door jou
de bron verdubbeld
jouw naam leeft voort

ik blaas
de vlam is uit
een rookpluim
vermengd met lucht

zwart kreupelhout
is al wat blijft
doch vergeet niet
de nieuwe vlam
die jij voortbracht

- Seven77 -
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou om hier een zo volledig mogelijk antwoord op te kunnen geven zal ik eerst toelichten wat er precies gebeurd in zo'n vlam.
Je hebt verschillende zones in de vlam waarvan in de kern net boven de verbrandende stof (de lucifer) er brandbare gassen hangen die nog niet zogezegd in de brand staan en wat ook de koudste zone van de vlam is en kleurloos.
Vervolgens is er de oranje/gele laag van de vlam deze bestaat uit de brandbare stoffen die daadwerkelijk aan het verbranden zijn maar niet optimaal omdat er niet voldoende zuurstof aanwezig is in essentie is dit dus gloeiende roet.
Dan buiten aan de de vlam is er sprake van bijna ideale verbranding omdat er daar genoeg zuurstof is deze laag brand met een blauwe kleur en is het warmste deel van de vlam.

Wanneer je een brandende lucifer uitblaast blaas je in essentie die eerste kern van stofjes weg waardoor er dan niets is om verder te verbranden (tot je een nieuwe vlam innitieerd).

Wat je ziet bij deze vlam is de energie van de verbranding die niet in de vorm van hitte maar van licht vrijkomt.

Ik hoop dat dit voor zover de scheikundige aspecten een bevredigend antwoord is. =)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou ik mogen vragen wat er zo dusdanig onpoetisch en/of foutief aan mijn antwoord is hier? (ben eerlijkweg nieuwsgierig)
Dit is een schijnbare contradictie omdat het aanblazen van een vlam twee gevolgen heeft die elkaar tegenwerken. Enerzijds brengt het blazen meer zuurstof bij de vlam waardoor de verbranding gestimuleerd wordt. Langs de andere kant koel je zo de vlam ook af wat de verbranding bemoeilijkt
Door het blazen , blaas je eigenlijk de warme lucht weg van de 'brandstof' nl. de lucifer zodat deze uiteindelijk dooft. En het vlammetje verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geheel mee eens, alleen is de vraag met betrekking tot het geval waarin je erin slaagt de vlam uit te blazen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik tracht het even beter uit te leggen. Als je vb kijkt naar een haardvuur/smidse, dan zie je soms om het vuur aan te wakkeren dat ze er met een blaasbalg 'lucht' in brengen. Je zou dan denken dat dat blazen het vuur alleen maar aanwakkert. En dat gebeurt dan ook bij een haardvuur/smidse. Bij een lucifer doen we juist met blazen het tegenovergestelde nl de hete lucht 'even' hard van de brandbare stof (lucifer) wegblazen zodat de zone waar het brand even 'kouder' wordt zodat je het proces kan stoppen. Bij een haardvuur daarentegen breng je de lucht geleidelijk IN de brandbare zone zonder dit té heftig te doen. En méér lucht zorgt op de juiste manier ingebracht voor een betere verbranding. Maar in het geval van de lucifer doen we het dus anders .
Ten eerste, een uitstekend bijschrift van je,goed idee !!

Antwoord op je vraag:
Als iets brandt en je wilt het doven, kun je beste de dingen weghalen die vuur nodig heeft. Namelijk: de warmte, de zuurstof en de brandstof.
Het vlammetje verdwijnt,omdat het geen grondstof meer heeft om te bestaan,door te blazen heb je gekoeld,en warmte is een eerste behoefte om vuur te produceren.
Reden dat de meeste branden bestreden worden met water.(uitzonderingen daargelaten,o.a. olie branden en magnesiumbranden)