Hoe is het mogelijk dat die parachutist met 1150 km/u naar is gevallen?

Ik weet namelijk een beetje natuurkunde en daarbij ook het stuk van luchtweerstand. Hierin kan ik mij herinneren dat er iets was genaamd maximale valsnelheid, hierbij waren de luchtweerstand en de zwaartekracht gelijk aan elkaar, hierdoor bleef de snelheid dus rond de 220 km/h.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Op grote hoogte is de lucht veel ijler en daardoor heb je veel minder luchtweerstand, hierdoor is de maximale snelheid die je daar kan bereiken dus ook veel hoger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op die grote hoogte is de luchtdruk maar 1/10 atmosfeer of (veel) minder, vandaar dat zuurstof nodig was.
Dus zal hij het eerste deel van de val rond de geluidsnelheid gemaakt hebben, ik denk dat hij er net onder zal blijven, je moet dan door letterlijk een barriere heen, welke hem net onder de geluidsnelheid houdt.
Dat komt aardig overeen met die 1150KM/H

Toegevoegd na 3 minuten:
Zodoende komt hij heel snel in dichtere luchtlagen en zal hij op normale hoogte (waar de valsnelheid nog maar pakweg 200KM/H ligt) zijn parachute open doen.
Het blijft een gewaagd staaltje.......

Toegevoegd na 13 uur:
Zie bij reacties mijn aanvulling.

Toegevoegd na 14 uur:
De parachutist had een astronautenpak aan, welke onder druk staat.
Dit isoleert hem in hoge mate tegen invloeden van buitenaf.
Is ook wel nodig als je mach 1.24 haalt en dus ook een supersonische knal veroorzaakt.
De slagkracht zou de parachutist in gebruikelijke kleding zwaar beschadigen, maar zo een astronautenpak is een cocon op zich.

Het doet echter niets af aan de prestatie en wat men er van geleerd heeft (het was tevens een test voor het pak zelf)

Als je zo hoog komt (35KM) moet dat op zich al een vervoering teweeg kunnen brengen, ik ben ooit op 15Km geweest en kon de buiging van de aarde duidelijk zien,

Op 35 Km hoogte zul je een belevenis hebben of je in de ruimte zit, de dichtheid van de dampkring benadert zo langzamerhand de 0 atmosfeer (iets van 0.02 atmosfeer)
en zou zonder drukpak/zuurstof beleefd worden alsof je in de ruimte was.

Het astronautenpak zal de schokgolven tijdens het doorbreken van de geluidbarrière zeer sterk gedempt moeten hebben.

Vliegtuigen die vroeger gepoogd hebben deze grens te overschreiden sneuvelden soms door het geweld wat het doorklieven van het geluidfront veroorzaakte, vandaar de naam barriere.
Vliegtuigen die dat wel kunnen zijn daarop gebouwd.

Het is natuurlijk bizar om in een pak op aarde sneller dan het geluid te gaan. Alhoewel een astronauten-drukpak als een voertuig zou kunnen zien.

Volgende keer een ontdooi-instalatie voor het gelaatscherm inbouwen, zodat hij op het juiste moment de parachute kan openen en wat meer zou kunnen zien tijdens de val.....