Bestaat een foton violet licht uit tweemaal zoveel lichtgolven als rood licht?

Omdat violet licht tweemaal de frequentie heeft van rood licht, bevat een kwantum violet licht ook tweemaal de hoeveelheid energie van één kwantum rood licht. De kleinst mogelijke hoeveelheid lichtenergie voor violet is dus tweemaal zo groot als de kleinst mogelijke hoeveelheid lichtenergie voor rood.
Maar betekent dat dan ook dat een violetfoton ook tweemaal zoveel golven heeft als een roodfoton, gezien de relatie tussen frequentie en golflengte?

erotisi
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet zo. het violette licht heeft een kortere golflengte dan het rode licht.

We weten niet hoe een foton er uit ziet en dat zullen we ook nooit weten ook. We weten wel een aantal eigenschappen van fotonen zoals rustmassa, snelheid, frequentie, golflengte en polarisatie. Deze eigenschappen kunnen we gebruiken om het gedrag van fotonen op een begrijpelijke manier voor ons te beschrijven en verklaren. Maar we weten niet of een foton uit één of uit tien golven bestaat. Voor hetzelfde geld bestaat het helemaal niet uit golven maar uit iets wat zich gedraagt als een golf of iets wat zich aan ons manifesteert alsof het zich gedraagt als een golf. Dit laatste komt misschien wel het dichtste in de buurt omdat een foton elektromagnetische straling is die zijn oorsprong vindt in de wisselwerking tussen elektrische en magnetische velden. Wat dit duidelijk maakt is dat er voor een enkel foton niet zo iets is als amplitude (dat is er wel voor licht als geheel en heet dan lichtsterkte).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Mij lijkt het ook wel eerder een golf te zijn dan een deeltje. Immers als het als deeltje wordt gezien is dat toch veel meer afhankelijk van het ontvangende of verzendende object dan dat te wijten valt aan het foton.
Kun je amplitude dan eigenlijk beschouwen als een soort emergente eigenschap van fotonen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of je amplitude als een soort emergente eigenschap van fotonen kunt beschouwen. Van één foton zeker niet.

Andere antwoorden (2)

Ja, de golflengte van een violet-foton is de helft van die van een rood-foton. Dus er passen tweemaal zoveel violet-golven als rood-golven op een door de fotonen afgelegde afstand.
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met alle respect maar dat is hetzelfde als zeggen dat een auto met de dubbele snelheid de afstand in de heft van de tijd eflegt.
Thecis
8 jaar geleden
@mullog.
En dat klopt toch ook?
WimNobel
8 jaar geleden
Inderdaad, zo eenvoudig is het. Ik had natuurlijk wel gezien dat jij een ander, moeilijker antwoord had gegeven maar het hele verhaal over amplitudes is m.i. niet relevant. Ik wilde eerst in m'n antwoord nog als argument geven dat beide fotonen dezelfde snelheid hebben, maar zelfs dat is niet relevant. Als ze beide dezelfde afstand afleggen dan passen er meer korte dan lange golven in die afstand. En dat is het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De factor 2 in energie en golflengte is evident. Mullog benadrukt terecht dat we een foton niet kunnen ontleden. We mogen al blij zijn als we het gedrag van licht (golven dan wel fotonen) kunnen beschrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn punt is dat de vraag luidt: BESTAAT een foton violet licht uit tweemaal zoveel lichtgolven als rood licht? Dat er dan over een AFGELEGDE AFSTAND twee maal zoveel golven zijn is duidelijk. Maar dat zegt niet dat een foton uit twee maal zoveel golven bestaat. Ik denk dus dat het niet zo eenvoudig is, vandaar mijn wat ingewikkeldere antwoord.
het violet is een kleur tussen rood & blauw een tint van magenta (alles tussen rood en blauw, zoals grijs een mengeling tussen zwart & wit) - dus idd. dat het eigenlijke licht enkel rood-groen-blauw-rood is en de andere kleuren maar een hersenspinsel in ons brein en IR & UV geen kleuren zijn maar we het ons zo voorstellen, maar evengoed kun je IR & UV in grijswaarde omzetten om het te vertalen naar een beeld dat zoogdieren kunnen waarnemen & sommige wezens dat dus niet waarnemen zoals wij denken - dat ze IR & UV hoe ze het dan ook waarnemen op een manier een zoogdier niet kan, we zullen het nooit weten, en volgens mij is het ook geen licht maar een aparte soort van stralen, wij nooit zullen kunnen waarnemen omdat zoogdieren enkel in kleuren kunnen zien zwart-wit basiskleuren en eventueel met een bijkomend kleurensysteem dat bij elke zoogdierensoort varieerd, zo mijn kennis is & ik denk.
en enkel in onze hersenen wordt kleur gemaakt, dus is licht evengoed in grijswaarde te zien - dan blijft het idem iets dat je ziet, dan zegt dat niets over de golflengte of zo - dus kan elke lichtgolf eender welke kleur hebben van licht naar donkerder en is dat in zwart-wit beter te zien (maar is dit ook iets dat in onze hersenen wordt gemaakt zwart-wit (primair) + RGB/RYB (secundair) en dan zie je ook welke golflengtes donkerder zijn dan licht - er bestaan lichte kleuren en donkerdere kleuren (zij het in grijswaarde of in rgb/ryb) en kun je het enkel meten met bep. aparatuur - de sterkte of zwakte van lichtgolven, omdat idd. zoogdieren enkel in kleur kunnen zien en niet op een andere manier kunnen zien, dus daarom we iets volledig doorschijnend niet kunnen zien en enkel kunnen voelen - omdat dat geen kleur heeft & misschien kunnen andere wezens dat wel zien iets volledig doorschijnend - maar enkel semi-transparant kunnen waarnemen omdat dat kleur bevat zwart-wit of RGB/RYB bevat - hersenen zijn toch iets speciaals, hé
dus zwart-wit is ook kleur zij het dan primair, RGB/RYB/CMYK/... als iets extra's als het het wezen het vergemakkelijk in de natuur.
Toegevoegd op 09 augustus 2020 11:50: tekst