hoe kan iets dat condenseert warmte afgeven?

Als je iets wilt laten verdampen dan heeft dat warmte nodig om dat te kunnen doen, dus het intrekt warmte of je moet het toevoeren, dat snap ik. Maar als iets condenseert dan blijkt dat warmte af te geven.. dat snap ik niet. Hoe werkt dat, wat gebeurd er? Kan iemand een praktisch voorbeeld geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Als je water verhit voer je energie toe die er toe leidt dat de watermoleculen een grotere snelheid krijgen. Daardoor kunnen ze aan de aantrekking van de plas water ontsnappen.
Bij afkoelen gaan ze langzamer bewegen, waardoor de weer in de vloeistof terugvallen. Dat betekent dat ze energie verliezen, in de vorm van warmte-energie.
Net als wanneer je remt met de auto. Die energie wordt omgezet in verhitting van je remschijven.
Reddie
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je zit op de goede weg. Die warmte wordt inderdaad afgestaan aan de omgeving. Maar die omgeving "verdunt" die warmte zodanig dat de temperatuurverhoging bijna nihil is. Het rendement van warmte-energie hangt af van temperatuurverschillen, en dat is dus zo goed als nihil.

Andere antwoorden (3)

Een praktisch voorbeeld hiervan is: Waterdamp die condenseert op een oppervlak. Bijvoorbeeld in de ochtend, als de auto's nog koud zijn van de nacht, condenseert het water uit de lucht op de auto's. Daarmee wordt de warmte van de waterdamp overgedragen aan de koude auto.

Dus het oppervlak waar het op condenseert, neemt de warmte op die vrij komt van het condenseren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de warmte wordt ook 'naar boven' uitgestraald: zo de ruimte in. Vandaar dat dit meestal optreedt als het helder is (geen isolerende wolkendeken).
De watermoleculen trekken elkaar aan, daardoor is het water en geen damp. Als je er damp van wilt maken, moet je ze lostrekken en dat kost energie (warmte).
Laat je ze daarna weer naar elkaar gaan (condenseren tot water) dan komt de energie weer vrij in de vorm van warmte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met de wet op het behoud van energie. De verdampingswarmte die je in een vloeistof moet steken om er een gas van te maken komt terug vrij als condensatiewarmte wanneer het condenseert. Zo is de verdampingswarmte van water bij 100°C zo'n 5 keer groter dan de warmte die nodig is om water tot 100°C op te warmen. Hierdoor heeft stoom ook zoveel energie en is het op veel industriële bedrijven een interessante energiebron om bijvoorbeeld een turbine aan te drijven.

Kortom: wanneer je een vloeistof laat opkoken ben je niet meer aan het verwarmen om de temperatuur te doen stijgen maar om het geheel te doen verdampen. Bij het overgaan van de gasvormige toestand komt deze energie ook weer vrij in de vorm van warmte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet vanwege de wet op het behoud van energie. Probeer het je misschien niet in hoeveelheid energie voor te stellen maar in tijd. Je stopt per tijdseenheid een vaste hoeveelheid energie in een pan water. Op een bepaald tijdstip heeft het water de 100°C bereikt en begint het te koken. Het duurt dan nog eens 5 keer zo lang eer de pan is leeggekookt. De turbines halen hun energie inderdaad eerder uit de druk van de stoom. Daarom hebben ze een vrij laag rendement. Het punt was eerder dat het een makkelijk te transporteren energiebron is. Misschien een slecht voorbeeld.