Is het mogelijk energie op een of ander manier in te pakken en via lucht te transporteren ?

Energie in de ruimte opvangen, " dat inpakken " en vervolgens zenden naar de aarde waar weer wordt uigepakt. ( GEEN INGEWIKKELDE TECHNISCHE SYSTEMEN ) HET GAAT PUUR OM HET PRINCIPE !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra je over een systeem praat dat in de ruimte moet gaan functioneren, praat je per definitie over rocket science. Onzin om dan te stellen dat je geen ingewikkelde technische systemen wil. en overigens: in de ruimte is geen lucht waar doorheen je iets kunt transporteren.

Antwoorden (5)

Ja. Iedereen die naar satelliet-TV kijkt maakt gebruik van dat principe.
AWM
14 jaar geleden
Je kunt een hele grote (parabool)spiegel in de ruimte plaatsen en die zonlicht laten weerkaatsen. Daarmee krijg je extra warmte op een bepaalde plaats, dus energie.
itsme
14 jaar geleden
Jazeker, dat kan. Er wordt serieus over zulke systemen nagedacht. De prijs en de veiligheid zijn nog de grootste problemen.

Het idee is, een paar enorme zonnepanelen in een baan om de aarde te brengen. De baan is dan zodanig, dat ze altijd (of bijna altijd) in de volle zon zweven. Zo wekken ze een hoop elektriciteit op.

Die elektriciteit wordt dan naar de aarde gestraald. Op dit moment lijkt de beste methode, microgolfstraling te gebruiken. Als je de juiste frequentie kiest, heb je nauwelijks last van wolken.

Die microgolfstraling wordt naar de aarde gestraald, waar een aantal ontvangers de straling opvangen en omzetten in elektriciteit.

Een probleem is de prijs: het kost (even uit mijn hoofd) ongeveer 10.000 € per kilo om iets te lanceren. Die enorme zonnepanelen wegen nogal wat, dus het is enorm duur om die naar boven te brengen.

Nog een probleem is de veiligheid: wat gebeurt er, als de straal afwijkt, en niet op de ontvangers terechtkomt, maar op een grote stad, zodat er flink wat mensen worden bestraald? Wat gebeurt er met vogels of vliegtuigen die per ongeluk door de straal heenvliegen?

Dan is er nog de politiek. Wat zouden wij ervan vinden als Iran, of al zijn het maar de Russen of de Chinezen, een enorm krachtig stralingskanon in een baan om de aarde brengen? Ze kunnen dan wel beloven dat ze die straal alleen maar op hun eigen ontvangers zullen richten om er elektriciteit mee op te wekken, maar hoe betrouwbaar is zo'n belofte? Hoe betrouwbaar zullen andere landen het vinden als Amerika precies zo'n belofte doet?

Om een lang antwoord kort te maken:
Het antwoord op je vraag is: JA, dat is mogelijk.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij zei nog zo: geen ingewikkelde technische systemen. Gewoon een doos in de ruimte, die volstoppen met energie, en dan door DHL laten bezorgen. Of zo. maar van mij krijg je een +je
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, het *principe* is simpel. De uitwerking niet. Net als met zoveel dingen in het werkelijke leven: als je erover doordenkt, zie je pas hoe ingewikkeld het in werkelijkheid is.
AWM
14 jaar geleden
Maarreh, lees nou eens mijn antwoord. Het bestaat toch al?
Serieus, ook al is het maar een klein beetje energie...
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, maar daar gaat het niet om de energie. Wat je *wilt* versturen is geen energie, maar informatie. Helaas moet dat middels het overdragen van energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig verhaal! +1
Maar we hebben toch al bijna half Afrika, waar vrijwel altijd de zon schijnt, kunnen we dat niet overstralen naar een centraal punt?
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, en daar zijn dan ook plannen voor. Is veel goedkoper, maar de gebieden waar het om gaat zijn niet altijd even stabiel, en Europa zou zich afhankelijk maken van "onaardige" regimes. Technisch is het geen probleem, en een betere oplossing dan dingen in de ruimte hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb begrepen dat slechts een klein deel van Afrika voldoende is voor de wereldvraag van energie, houdt dan de macht van het geld en niet de onstabiele landen, het tegen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb daarvan te weinig kennis om er een gefundeerde mening over te hebben. Het zal wel politiek zijn. En ook geld, maar dan op een wat andere manier: wat denk je, dat de gunstig gelegen landen zullen vragen, om hun woestijn hiervoor te mogen gebruiken? Die energie zal heel duur worden. Dan heb je nog het transportprobleem. Als heb je de beschikking over voldoende vierkante kilometers rond de evenaar, dan moet je die energie nog transporteren. Zo heb je toch weer met een aantal andere landen te maken, die je politiek gezien te vriend zult moeten houden, en die geld zullen willen zien. En denk je dat de bevolking van Europa graag volkomen afhankelijk is van iemand als Khadaffi? Die met één "grote schaar" heel Europa in het donker kan zetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er dit jaar een begin gemaakt wordt met een paar vierkante km. zonnepanelen, het zou een mooi export artikel kunnen worden en ja het is wel een machtswapen kijk maar naar Rusland met z'n aardgas.
Het wordt hoog tijd dat we alles zelf regelen, dan maar aardwarmte.
Kleine RFID tags werken ook op deze manier. Deze chips hebben geen energie om zelfstandig een zender aan te drijven. Maar wanneer hier een ontvanger bij komt die een signaal uitstuurt geeft dat de rfid tag voldoende energie om een reactie terug te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , met laser kan dat zelfs vrij simpel.
Ook het rendement is gunstig.
Het werkt zo, zonnecellen in de ruimte vangen zonlicht, zetten dat om in laserlicht (bv. via electriciteit) en sturen deze energie naar een kleine spiegel op aarde die het weer omzet in energie.
Gewoon lichgt opvangen, bundellen en naar de aarde kaatsen wil niet goed, alleen coherent licht kan zonder veel verlies getransporteerd worden in een straal.