hoe vul ik deze structuurformule aan met streepjes en/of waterstoffen?

Was vraag van oefenproefwerk scheikunde, snap er niks van.
graag met uitleg =)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Elke hoek van de benzeenring stelt een C-atoom (koolstof) voor... Elk C-atoom heeft in totaal 4 bindingen waaraan andere atomen kunnen hechten. Maar omdat er 3 dubbele bindingen in één benzeenring aanwezig zijn (dit is standaard), heeft elk C-atoom van die ring nog maar 2 bindingen over. Hieraan kunnen dus 2 H-atomen (waterstof) hechten. Je kan aan een C-atoom (dus een hoek van een ring) twee streepjes tekenen en eventueel nog aan elk streepje 1 H'tje. Aan de OH-groep kan niks meer binden. (Een H-atoom heeft maar twee bindingen, en deze is al gebonden aan een C-atoom en de zuurstof). Van de Cl-groep weet ik niet zeker of er nog iets aan kan, maar als ik het goed heb niet. Aan de twee C-atomen die in het midden zitten kan niks meer binden, want deze zijn allebei al gebonden aan 4 andere groepen. Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geholpen! Vraag anders gewoon even aan je leraar of hij het wil uitleggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn twee benzeen ringen, Oftewel: Een naftaleen basis. Zoek op double benzene ringen dan krijg je zat plaatjes.

elk hoekpunt heeft een C en een H. De ring heeft gedeelde electronen. Hoop dat je dat op weg helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze willekeurig invullen, 4 streepjes per hoekpunt. Als je van een C naar een C trekt dan heb je een zgn dubbele binding, maar je kun ook bij elk hoekpunt een H atoom invullen met een streepje ertussen, of iets daartussenin.

Als je een hele ring met alleen dubbele bindingen invult krijg je een speciaal geval, dan kun je ook alle dubbele bindingen binnen de ring een slag laten draaien naar links of naar rechts. Dat betekent dat ze in het molecuul uitwisselbare toestanden zijn en de bindingen niet meer gelocaliseerd. Dat wordt een aromatische ring genoemd. Als er dit soort ringen in een stof zitten zijn ze moeilijker afbreekbaar. Veel aromaten zijn ook giftig of kankerverwekkend, maar dat is niet noodzakelijk. Ook het vrouwelijke hormoon oestrogeen heeft een aromatische ring.

In de tweede bron nog wat plaatjes. Over het algemeen worden de waterstofatomen (H) niet ingevuld om de structuurformules overzichtelijker te houden. Elk hoekpunt met minder dan 4 bindingen heeft echter ook een of twee H atomen.