Hoi allemaal, ik vroeg me af of iemand weet welke reagens ik het beste kan gebruiken om de dichtheid van suiker te berekenen in cola dmv titratie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Gebruik een refractometer, het aantal graden brix geeft de suikerconcentratie aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Cola bevat veel verstorende stoffen , waarvan bv. fosforzuur er een is.
In die brij van chemicalien is een titrimetrische bepaling voor suiker zinloos.

Zelf deed ik dit bij oa rivella, er was ooit een soort waar wel suiker in zat.
Die moest bepaald worden.

Dat deed ik op bovenstaande wijze.

Het was weliswaar rivella concentraat....

Wellicht zit er in cola suiker genoeg om deze op bovenstaande wijze te bepalen.
Het werkt NIET met de light en zero-variant .
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een titrimetrische suikerbepaling in cola? Google dan eens op Luff-Schoorl!

Benodigde reagentia:
Luff-Schoorl reagens
Natriumthiosulfaat
kaliumjodide
Zwavelzuur
zetmeel
en uiteraard actieve kool (om de kleurstoffen uit de cola te verwijderen, anders zie je visueel nooit het omslagpunt).

Enige minpuntje: alleen reducerende suikers kunnen met deze methode bepaald worden.