Met wat theoretische snelheid zou een mens moeten botsen met de zijkant van een auto om de auto aanzienlijke schade toe te brengen?

Aangezien massa maal snelheid (mv) de kracht beschrijft waarmee er gebotst wordt?

Voor de lol negeer de gevolgen voor de persoon zijn leven ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ha, die Internet7378;

Dit is een te algemeen gestelde vraag met te veel variabelen waar volgens mij geen algeheel sluitend antwoord op is te geven. Ten eerste is aanzienlijke schade een uiterst ruim en rekbaar begrip: wat ik aanzienlijk vind is voor jou misschien heel weinig. Dan maakt het natuurlijk ook veel uit met wat voor auto er wordt gecrasht en tenslotte maakt het nogal uit waar je tegaanaan botst. Maar toch een poging: met een vaartje van een kilometer of twintig dwars tegen een betonnen muur botsen zal al gauw een schade van een paar duizend euro opleveren: genoeg om veel auto's total-loss mee te verklaren, dus dat lijkt me aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Definieer eerst 'aanzienlijke schade'

Als ik met een schoen met stalen neus een schop tegen een autodeur geef levert dat al snel 1000 euro of meer schade op. Aanzienlijk zou ik zeggen. Door een voet, met een snelheid van een kilometertje of vijf, hooguit tien, per uur.

Als ik met rustige wandelsnelheid (3km/u) langs een auto loop, terwijl ik metalen knopen aan mijn jas heb, of een sleutelbos aan een kettingkje aan mijn broek heb bungelen trek ik van voor tot achter een kras door de lak: 2250 euro spuitkosten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorheen ging men er van uit dat botsingen boven de 20KM/H (ernstig) letsel toe konden brengen.
Bij schade gaat het echter om het aantal joules per oppervlak en waar dat opperval uit bestaat.
Een zijportier met een stalen dwarsbalk vervormt al bij enige KM/H maar zal pas bij wat hogere snelheden kapot gaan.
Het gaat immers niet alleen om de snelheid van de impact maar ook de massa en vooral de vorm van het ingedrongene.
Zou je het proberen, ga naar de sloop, je zult dan schrikken met hoe weinig kracht je voor duizenden euro's schade aan kunt richten.

Denk maar aan een autopers, die gaat heel langzaam dicht maar vervormt de auto tot een groot formaat schoenendoos..

Snelheid op zich speelt dus geen rol maar de energie wel.

En dan maakt het ook nog uit of hetgeen de impact veroorzaakt alleen nog eigen kinetische energie heeft of dat het (zoals een pers) aandrijving houdt tijdens de impact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf door een auto aangereden, nou was dit tegen de voorkant. de auto reed met 50 km u. ik had gelukkig niks maar de auto had voor 2600 euro aanschade.