Hoe kan de zon als een reactor van kernfusie plaats vinden?

Laatst las ik hier ergens over. De precieze zin was: "De zon als een reactor waar kernfusie plaats vindt".

Maar waar vindt dan kernfusie plaats? Want in de openlucht kan dit niet, toch. Veel te gevaarlijk. De zon als reactor? Veel vragen dus. Kortom wie kan mij een uitleg geven over hoe dit precies werkt.

Wederom, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt volkomen gelijk: de kernfusie van de zon is levens gevaarlijk ! Het vindt plaats bij een temperatuur van duizenden graden en lever een heleboel straling op.

Maar we hebben geluk: er is een grote afstand tussen de aarde en de zon én we worden beschermd door een atmosfeer en een magnetosfeer die veel van de schadelijke invloeden van de zon voor ons afweren. Als laatste beschermt onze huid ons nog voor een deel, namelijk door pigment aan te maken (we worden immers bruin van het zonnebaden)

Hoe de zon werkt is eigenlijk ook heel simpel.

Zo'n 4,5 miljard jaar geleden is stof (voornamelijk waterstof) uit een nevel begonnen zich samen te trekken. Door de zwaartekracht trekt dat stof meer stof aan wat op zijn beurt ook de zwaartekracht weer versterkt. Dat trekt weer meer stof aan enz.

Zo verzamelde zich steeds meer stof op 1 plek. Het vormde zo een grote bal van materie. Door de zwaartekracht begon al die waterstof tegen elkaar te drukken. Die kracht werd zo sterk dat de kernen van de waterstofatomen zo sterk tegen elkaar gedrukt werden dat de kernen begonnen te fuseren. En zie onze ster, de zon was geboren.

De fusie vind plaats in het diepe binnenste van de zon waar de druk en de temperatuur hoog genoeg is. Dat deel noemen we de kern van de zon.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Helemaal duidelijk.

Andere antwoorden (2)

Door de zwaartekracht van de grote massa van de zon wordt de zon bij elkaar gehouden en kan binnenin een reactie plaats vinden vonder dat de zon ontploft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je moeite!
Kernfusie gebeurt ook niet in de 'open lucht'. Kernfusie vindt plaats onder intense druk bij een intense temperatuur waardoor er op de zon miljoenen tonnen waterstof wordt omgezet in zwaardere elementen zoals helium, en dit alles onder vacuüm...
Voor de diepere details verwijs ik je naar de wiki. (max 2500 karakters hier)

Toegevoegd na 2 minuten:
miljoenen tonnen per seconden welteverstaan....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de moeite!