Hoe werkt vacuüm bij inname gas en vloeistof?

Stel je hebt een vat waarin een vacuüm heerst, en via een slang ga je een vloeistof het vat in zuigen m.b.v. het vacuüm. Hoe kan het dan dat wanneer er lucht door de slang gaat dat het vacuüm zo weg is en wanneer er alleen vloeistof door de slang het vat in gezogen wordt dat het vat dan helemaal gevuld kan worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als er lucht door de slang gaat wordt het vat ook helemaal gevuld, maar dan met lucht. Alle ruimte die reeds door lucht wordt ingenomen kan niet meer door vloeistof gevuld worden tenzij die lucht er weer uitgaat en dat is niet van toepassing bij het principe van opzuigen onder vacuum. Omdat lucht zich in gasvormige toestand bevind gaat het veel sneller door de slang omdat het minder wrijving ondervind dan een vloeistof. Bij vloeistoffen is het dan een beetje afhankelijk van de viscositeit hoe snel ze door dezelfde slang gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, 'aanzuigen' is, hoewel het ook met drukverschillen te maken heeft, nog iets helemaal anders. Maar omdat deze foute woordkeuze al in de vraag was gemaakt besloot ik deze foute woordkeuze ook in het antwoord te gebruiken, om het niet te verwarrend te maken. Omdat er niet verder werd ingegaan op het drukverschil leek het me niet zo belangrijk. Maar goed, fout is fout, je hebt gelijk.