Wat is het verschil tussen een wisselspanningsbron en een wisselstroombron (AC)? Het elektriciteitsnet is een wisselspanningsbron?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Een ideale spanningsbron levert altijd dezelfde spanning. Hoeveel stroom er gaat lopen, is afhankelijk van de belasting (van de weerstand).

Een ideale stroombron levert altijd dezelfde stroom. Hoeveel spanning er staat, is afhankelijk van de belasting (van de weerstand).

(Het maakt in bovenstaande beschrijvingen niet uit of we het over wisselspanning of gelijkspanning hebben.)

Het elektriciteitsnet levert (in het ideale geval) altijd 230 V. Of je nu een nachtlampje van een paar Watt in het stopcontact steekt of een grote zware wasmachine, de spanning blijft gelijk; de stroom die gaat lopen is bij de wasmachine wel veel groter dan bij het nachtlampje.

Omdat de spanning altijd dezelfde 230 V is, is het elektriciteitsnet een (wissel)spanningsbron, en geen (wissel)stroombron.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een wisselspanningsbron levert een spanning, zoals het net, wat ongeveer 230V levert.
Een stroombron levert een constante stroom (of instelbaar), en de spanning varieert naargelang de belasting. Ik ben in mijn praktijk nooit een wisselstroombron tegengekomen, wel gelijkstroombronnen, zoals bv een voeding voor LED's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je was me exact 100 seconden voor!     ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fietsdynamo gedraagt zich als een (niet ideale stroombron, daarom brandt je 0,05 A achterlichtje ook ineens veel helderder als het voorlicht van 0,45 A uitvalt.
Ja, zonder aanpassingen is het lichtnet een wisselspanningbron.
Het kan echter ook een wisselsstroombron worden door een combinatie van spoelen en condensatoren, zoals men bij TL buizen ziet.
De wisselstroombron verschuift de fase tussen spanning en stoom zo dat de stroom stabiel blijft door de fase en dus de effectieve spanning te verlagen, in wezen wordt de arbeidfactor dan aangepast (Cos fi), zo werkt een TL buis dan op een effectieve spanning van ongeveer 80 V, de troom "haalt" pas bij die spanning zijn topwaarde en wordt
bij hogere spanning weggenomen dor LC kringen.
Je ziet dan ook bij een TL trafo 230V cos Phi 0.30 en een stroom die ongeveer 3X zo hoog is als je op grond van het wattage (bij 230VAC) zou verwachten.

De stroombron beperkt de stroom door een spoel en het blindvermogen wordt tegengegaan door een passende condensator, kortom , eigenlijk zet het filtersysteem 230VAC 0.2A om in een spanning van 80VAC 0.2 A en dat is dan die 16 watt die de TL buis van 60cm lang krijgt.

Zonder stroombron zouden gasontladingsbuizen een VEEL te lage weerstand krijgen na het starten en ze zouden direct knappen.

Stroombronnen zijn in te stellen voor stroom maar MOETEN aangepast worden op de soort belasting, een zuiver capacitieve - of inductieve belasting moet anders gecompenseerd worden als TL buizen.