Op 90 graden voor de hygiëne
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het proberen in de wasmachine, separaat met toevoeging van wasmiddel en, uiteraard water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minimaal 60 graden, dan is hij echt wel schoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorwassen met biotex-blauw of Vanish; apart in 60 graden als het kan afgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van wat voor jas het is, en in welke soort lab je werkt, is de ene methode wel of niet geschikt.
Wassen in een wasmachine is sowieso aan te raden. Dan krijg je het beste resultaat.

In een laboratorium waar men werkt met biologisch materiaal is het sowieso verstandig om de jassen op hoge temperaturen te wassen, in ieder geval boven de 60°C, bij voorkeur boven de 80°C, en dan is het ook geen overbodige luxe om een kleine hoeveelheid bleek te gebruiken voor een afdoende desinfectie. Ik ga dan er van uit dat de jassen wit van kleur zijn...

Als je geen biologisch materiaal gebruikt, dan is de temperatuur niet zo'n enorm issue. Het is wel handig om minimaal 30°C te hanteren zodat evt. resten van chemicaliën op je jas beter oplossen.

In beide gevallen is het sowieso verstandig om géén wasverzachter te gebruiken. Dat zijn producten die een laagje siliconen op de jas laten, die je straks met je vingers aanraakt, en je experiment kunnen verstoren.
Veel beter is om schoonmaak azijn te gebruiken in het bakje voor de wasverzachter. Je krijgt hetzelfde effect (zachte was), het helpt om kalkrestjes te verwijderen en het is ook goedkoper!

Sommige laboratoria gebruiken speciale (hele dure!) wasmachines met speciaal wasmiddel, maar als in het lab waar je zelf werkt dit geen voorwaarde is, zou ik me niet te druk hierover maken. Kies het goedkoopste wasmiddel, want die bevat in de regel de minste additieven en parfum, en dat wil je niet hebben in het lab.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Labjassen heb je eigenlijk in (minimaal) drie soorten, zuurvaste (voor chemische laboratoria op labs waar men met sterke zuren en basen werkt, katoenen labjassen die je heel heet kunt wassen en synthetische jassen die geen vocht opnemen.

Het wassen van labjassen is eigenlijk een vak apart, niet zelden worden labjassen en reiniging als totaalvoorziening geleast.

Ik vermoed dat het om een lab jas gaat voor school/opleiding en dan zal het waarschijnlijk een katoenen jas zijn.

Was die apart op de KOOKWAS als er (ook) microbiologische
of klinisch/chemische proven mee gedaan worden.

Alleen voor chemische proeven is 60 gradenwas voldoende.
Kijk er wel voor uit dat er in de jas plaatsen kunnen zitten waar sterke/agressieve stoffen zijn geabsorbeerd die ook jouw huid aan kunnen tasten.

Het is om verschillende redenen jassen na elke practicumdag te wassen, reden om twee jassen te hebben.

Bij alleen chemisch werk is een zuurvaste jas te overwegen, deze beschermt ook de huid beter dan de (oude) katoenen jassen.

Deze is inzet baar voor zowat alle disciplines maar alles waar biologische aspecten een rol spelen (dus ook hematologische)
dien je minsten op 60 graden te wassen.

Wellicht kun je bij de leverancier van die jas je juiste wasvoorschriften krijgen want er zit veel verschil in labjassen.