Alle element na ijzer zijn ontstaan na supernovi. Lood komt na goud. Waarom is lood dan niet zeldzamer dan goud?

Ik neem aan dat hoe meer energie er nodig was om een element te maken hoe zeldzamer dit element zou zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Hiervoor zijn twee redenen.

Ten eerste is het niet zo dat er altijd meer energie nodig is om een element te maken dat een hoger atoomnummer heeft. De hoeveelheid energie wordt gemiddeld wel hoger, maar varieert een beetje, afhankelijk van de configuratie van de atoomkern (die weer afhangt van het aantal protonen en neutronen). Er is dus geen eenvoudig lineair verband.

Een voorbeeld hiervan is het veronderstelde "eiland van stabiliteit" rond atoomnummer 118. Men veronderstelt dat alle elementen voorbij 92 (Uranium) instabiel zijn, maar dat de elementen rond atoomnummer 118 toch veel minder instabiel zijn dan hun lichtere en zwaardere broertjes. Zie de Bron hieronder.

Ten tweede kan lood niet alleen ontstaan door directe synthese tijdens supernova-explosies, maar ook als vervalproduct van instabiele zwaardere elementen. Daardoor wordt er ook buiten supernova-explosies om lood geproduceerd. Na een supernova-explosie neemt het aantal zeer zware elementen af (door radioactief verval), en het aantal loodatomen toe (door datzelfde radioactieve verval).

Cryofiel
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Inderdaad, uitstekend uitgelegd. Plusje voor Cryo.
Dat je meer energie nodig hebt naarmate je een hoger atoomgetal hebt geldt alleen vanaf ijzer. Bij atomen met een atoomgetal lager dan ijzer is het net omgekeerd.

Dat er meer lood voorkomt is niet verwonderlijk. Neem er maar eens een nuclidenkaart bij en volg de vervalreeksen van een aantal willekeurige atomen met een hoog atoomgetal. Je zal zien dat je in de meeste gevallen op lood uitkomt. Dit komt simpelweg omdat lood (op bismut na) het zwaarste atoom is waar stabiele isotopen van bestaan. Waarom dan niet meer bismut dan lood? Omdat er van bismut maar 1 stabiel isotoop bestaat en van lood 3.