Wanneer is het Higgsveld functioneel actief?

Alle deeltjes blijken volgens de Higgstheorie (of standaardtheorie) hun massa te krijgen van het Higgsveld. Maar is dat een activiteit die eenmaal plaatvindt en daarna is de zaak (voorlopig) klaar of ondervindt ieder deeltje op elk moment een invloed van dat veld?
Als bijv. een neutron vervalt in een elektron en proton, krijgen die deeltjes dan hun massa van het higgsveld of heeft dat geen invloed meer omdat een neutron al de totale massa heeft van zijn componenten. Dit is natuurlijk slecht een voorbeeld. Maar hoe geldt dat voor de overige 10^80 deeltjes?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Altijd. Er is een energieveld waar deeltjes doorheen bewegen . De interacties met Higgsboson die een manifestatie van dit veld zijn geven deeltjes massa. Hoe meer ze interacteren, meer massa ze hebben.

Bovenstaande is een bijzonder simplistische weergave van een heel ingewikkelde natuurkundige werkelijkheid.