Pekel is water dat bijna of volledig is verzadigd met zout (NaCl). Pekel wordt vaak gebruikt voor het transport van warmte van de ene plek naar de andere. Door de toevoeging van zout aan water wordt het bevriezingspunt verlaagd (bij een concentratie van 23,3% daalt het bevriezingspunt bijvoorbeeld naar -21°C), hetgeen een eutecticum wordt genoemd.

Pekel wordt gebruikt voor het conserveren van levensmiddelen. Dit wordt pekelen genoemd.

's Winters wordt bij de gladheidsbestrijding van wegen strooizout gebruikt. Het mengsel van zout en sneeuw dat op de weg achterblijft, wordt ook pekel genoemd. Pekel heeft een sterk corroderende werking, zeer nadelig voor de carrosserie van auto's. Deze moeten dan ook behandeld worden, het zogenaamde tectyleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

pekel is water dat bijna verzadigd is door zout.
14 jaar geleden
Zout in dit geval is NaCl... en pekel is NaCl+H2O... Dus in pekel zit het zout opgelost in water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pekel is het zout water wat onder de grond zit, hiervan wordt ook keukenzout gemaakt.

Ook wordt het woord pekel in het Gronings gebruikt in plaats van zout. Vandaar de dorpen Oude Pekela, Nieuwe Pekela en Boven Pekela. In deze dorpen zat vroeger heel veel pekel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pekel is ongezuiverd zout.
Het bevat veel andere stoffen die voor het ontdooien van straten geen probleem zijn maar het als voedingzout minder geschikt maakt.
Pekel komt in samenstelling dicht bij zeezout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het opgeloste zout, ook wel pekel genoemd.