wordt brons groen in de loop der tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou.. Lekker dan voor de sporters met brons... (not).. Die zullen dan wel flink balen.. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar het Limburgse lied: "Waar in het bronsgroen eikenhout nachtegaaltje zingt."?

Antwoorden (4)

door corrosie ontstaat een groene oxidelaag op het brons idd.
11 jaar geleden
Brons is een legering van koper en tin (ca. 10 tot 30%). De legering heeft een roodachtige tot gelige kleur, afhankelijk van het tingehalte. Door corrosie ontstaat een groene oxidelaag.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brons
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brons bevat koper. Koperoxide (de roest van koper) heeft een groene kleur.

Het antwoord is dus: ja, door reactie met zuurstof in de lucht kan brons groen kleuren na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
brons kan groen worden maar ook andere kleuren zijn mogelijk.
Dat is afhankelijk met welke stoffen, dat zijn meestal gassen het brons in aanraking komt.
Die gassen kunnen van de industrie zijn of uitlaatgassen van het verkeer, dan kan koper en al zijn legeringen en brons is zo'n legegering zelfs zwart worden door de zwavelverbindingen in de lucht.
Daarom wordt er meestal een patien op aangebracht, dat is een oxidehuid die het koper beperkt beschermt tegen verdere oxidatie.
Want dat is het groen worden

Gerrrit

Toegevoegd na 2 minuten:
Oude bronzen beelden werden door de grond, waarin ze gelegen hebben gepatineerd

Toegevoegd na 2 minuten:
Oude bronzen beelden werden door de grond, waarin ze gelegen hebben gepatineerd