Luchtzakken zijn in het geheel niet zichtbaar.
Niet met de radar en niet met het oog.
Daarom overkomt het vliegtuigen regelmatig dat ze daardoor verrast worden. Vliegtuigen geven het wel aan elkaar door als ze erg turbulente gebieden hebben ontdekt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar dat laatste (dat doorgeven) werkt best goed.
Zo zat ik onlangs in een vliegtuig bij de kust van Canada, en de piloot zei zo iets als: "Dames en heren, sorry voor de 'bumpy ride', dat duurt nog elf minuten. En verrek, je kon er je horloge op gelijk zetten...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij vantevoren wist dat 't 11 minuten zou gaan duren op die vlucht, kon ie dan niet een adere route nemen...
AWM
14 jaar geleden
Vaak kan dat niet, of heeft het geen zin.
Allereerst is - in tegenstelling tot onweersstormen - turbulentie niet gevaarlijk, alleen oncomfortabel.
Dan kan de turbulentie zich over een breed front uitbreiden, daar vlieg je niet makkelijk omheen. En vliegtuigen mogen wel uitwijken, maar binnen bepaalde grenzen. De vliegpaden liggen in principe vast en het is reuze druk in het luchtruim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom mijn vraag ontstond,
doordat reizigers naar Curaçao in een luchtzak terecht kwamen en de piloot doorgaf ook verrast te zijn.
Hij had hem niet gezien op de radar. En dat begreep ik niet.

Andere antwoorden (2)

Een luchtzak is niet te zien op radar.
Een piloot kan wel zien aan naderende wolken dat er kans is op turbulentie door de overgang.
Een luchtzak is vallende afgekoelde lucht.
Dat is pas waarneembaar als men er al in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 't koelere lucht is, kan je dat toch zien met een temperatuur-camera? (Infrarood, geloof ik?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel dat kan.
Een luchtzak is wel te zien, anders konden ze jou toch niet waarschuwen van te voren...

Maar net als met zwarte gaten kun je ze niet direct zien, maar deduceren... Men ziet windsnelheden verticaal en dat duidt op luchtzak-mogelijkheden... vandaar...