hoe werkt zonnecel eigenlijk?

wij hebben lampen in de tuin die gevoed worden door zonnecellen. maar hoe werkt dat eigenlijK? hoe wordt zonlicht omgezet in elektriciteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonlicht wordt via een zonnecel direct omgezet in elektriciteit. Op het moment dat zonlicht geabsorbeerd wordt door de actieve lagen van een zonnecel worden elementaire pulsen gegenereerd.

Zonnecellen kunnen van verschillende materialen gemaakt worden. De meest gebruikte zonnecellen bestaan uit kristallijn silicium. Deze zonnecellen worden gemaakt uit ongeveer 200 micron dikke wafers van heel zuiver silicium.

Dunne film amorf silicium zonnecellen bestaan uit een heel dun (1 - 2 micron dik) laagje opgedampt silicium. Dit silicium bestaat uit positief en negatief gedoteerde lagen om een neutrale laag. Wanneer licht op de actieve laag valt, worden een elektron en een gat gemaakt. Door het potentiaal verschil worden het elektron en het gat uit elkaar getrokken. De stroom positieve en negatieve deeltjes wordt verzameld op het voor- respectievelijk achtercontact en kan vervolgens gebruikt worden om een extern circuit van energie te voorzien.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.nuon.com/nl/het-bedrijf/kernactiviteiten/opwekken-energie/zonne-energie/over-werking-van-zonnecellen.jsp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel interessant antwoord. Maar weet je ook welke natuurkunde erachter zit die voor de omzetting zorgt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het proces wat zich in een zonnecel afspeelt heet fotovoltaïsche omzetting (PV = photovoltaic conversion).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon een perfect antwoord!