Hoe kan het dat onweer stoort op een tv, maar niet op mijn pc?

Dacht het onweert vandaar deze vraag. het gaat zegmaar als er een flits is dat de tv ''Piept'' en even vast loopt. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Tv werkt via satteliet en de verbinding kan gestoort worden door de storm, maar pc is dus iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit geldt alleen voor satellietkijkers. Kabelbedrijven krijgen signaal via glasvezel aangeleverd. Kabelsignalen zijn nauwelijks gevoelig voor onweer.
Digitenne werkt via aardse antenne's en is het meest gevoelig.
Satellietkijkers hebben in het algemeen alleen last van 'dikke' onweerswolken die tussen de satelliet en de schotel schuiven.
Dan is het signaal voor de TV gestoord en dat zie je, afhankelijk van TV en type signaal als ruis, blokkerig/stilstaande beelden en geluiden die afwijken.
De computer ondervindt ook wel storing maar is daar wel beter tegen beschermd, het signaal van de Internetprovider wordt van storingen ontdaan en "gerepareerd" zodat je daar meestal niets van hoort of ziet.
De computer zelf zit meestal in een geheel metalen omhulling (kooi van faraday) en heefteen zeer krachtig netfilter in de voeding die stoorpulsen die via het lichtnet komen , uitfilteren, er werken dus meerdere ontstoorsystemen samen en de computer poetst zo de storing meestal onopgemerkt weg.

Bij de TV , wat meer een real time gebeuren is, kan men soms het beeld en geluid niet snel genoeg "repareren", iets wat door upscalers wel gebeurd.
Dus de beeldengine van je TV en de aard van het signaal en de voedingen bepalen samen of storingen wel of niet opgemerkt kunnen worden.

Ook speelt de kracht en de plaats van de bliksem een grote rol, een inslaande bliksem vlakbij kan zelfs de best beschermde apparaten naar de halfgeleiderhemel sturen terwijl een tussen de wolken overslaande bliksem (die komen vaker voor) soms niet eens een kleine (waarneembare) storing veroorzaken.