Als je langer dan 1 uur op je kop gaat staan draaien je ogen om, zodat je alles weer normaal ziet, klopt dat? Hoe komt dit?

Het schijnt zo te zijn dat als je langer dan 1 uur op je hoofd gaat staan dat je zichtveld weer omdraait en je dus alles weer normaal ziet (terwijl je nog op je hoofd staat en dus eigenlijk alles omgekeerd zou moeten zien). Weet iemand of dit klopt? Iemand al eens getest? Zo ja, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Er zijn onderzoekers geweest die dit hebben getest door zelf speciale brillen te dragen die de wereld omdraaien. Daaruit bleek dat het vooral in de eerste paar dagen erg moeilijk is om te functioneren, omdat de wereld letterlijk op zijn kop staat. Het uitvoeren van simpele taken gaat dan vaak beter met gesloten ogen dan door te kijken. Na een paar dagen treedt echter motorische adaptatie op en kunnen ook complexere taken uitgevoerd worden zoals lezen (en er is zelfs een onderzoeker geweest die met de bril op kon fietsen en skiën).
Nu is de vraag of de wereld ook echt als een normale wereld ervaren wordt door de onderzoekers. Dit blijkt lastig te beantwoorden te zijn. De onderzoekers gaven aan dat de wereld soms als normaal overkwam, maar vaak ook al niet-normaal. In de niet-normale vorm komen bijvoorbeeld sommige delen van de wereld als normaal over, terwijl andere delen omgekeerd zijn. Ook kan de wereld als normaal overkomen, terwijl het gevoel bestaat dat men zelf ondersteboven door de wereld loopt.

Om een antwoord op je vraag te geven: nee, als je 1 uur op je kop gaat staan, draaien je ogen niet om. Daarvoor zul je toch langer moeten staan en meer vrijheid moeten hebben om te bewegen (het is sowieso niet aan te raden om voor zo'n lange tijd op je kop te gaan staan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het lijkt me sterk dat je ogen zich omdraaien, die zitten aan de zijkant met spietjes vast om ze te bewegen. Wellicht zou het kunnen dat je hersenen het beeld corrigeren en ondersteboven projecteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit gebeurd zeker ja maar ik weet niet of het al na een uur is. Verder denk ik dat je wel veel hoofdpijn krijgt haha.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel wel wat Kahuna zegt, het zijn niet je ogen die letterlijk omdraaien.
Dit lijkt me onwaar. Hoe kan je lichaam immers de gegevens van je evenwichtsorgaan koppelen aan die van je ogen en dus bepalen wat boven en wat onder is? Volgens mij ben je daar onderbewust niet toe in staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan me herinneren uit biologieles dat er experimenten zijn gedaan met brillen met omkeerlenzen. Na enige tijd zetten je hersens het beeld weer rechtop, omdat dat is wat je 'hoort' te zien. Ik weet niet of dat ook werkt bij fysiek op zijn kop staan, omdat dan je evenwichtsorgaan je hersens vertellen dat je op je kop staat. Daar hoort een opz'nkopbeeld bij.

Volgens mij krijg je er wel knallende koppijn van, zowel van dat op je kop staan, als van die bril. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het niet zo is.
Misschien als je glazen ogen hebt dat ze omdraaien..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We zijn geen iPhone's :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lariekoek, ik denk als je een jaartje of wat kan blijven staan je hersenen wel iets verzinnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens met Sjoerd, na een aantal dagen zal je brein het beeld aanpassen. Wat je ziet is nl. een beeld van de werkelijkheid!
Ik vraag me wel af of dat geleidelijk gaat, hoe je dat ervaart.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nouja, uit het onderzoek blijkt dus dat zelf na een langere tijd er nog geen sprake is van een 'correcte' wereld. De periodes waarin de wereld normaal lijkt, gaan wat langer duren en zullen wat vaker voorkomen, maar toch worden ook nog vreemde werelden beleefd. Misschien is het een kwestie van tijd voordat dit over gaat. Wat betreft de adaptatie: de hele wereld is vreemd. Kijk maar eens naar een gezicht dat ondersteboven is afgebeeld. Daar zijn je hersenen niet op getraind. Het zal dus waarschijnlijk wat langer duren voordat je mensen herkend (probeer maar eens op je pc door een aantal foto's 180 graden te laten draaien). Ik neem aan dat dit ook het geval is voor andere objecten. Het is maar de vraag in hoeverre een brein hier aan kan wennen. Je hebt al meer dan x jaar ervaring met een normale wereld, hoe snel is je brein bereid die wereld, waar alles op is gebaseerd, op te geven voor de nieuwe wereld?
Of dit geleidelijk gaat of in een keer, durf ik je niet te zeggen. Het lijkt me echter dat er steeds een verandering onbewust plaatsvindt en dat de verandering pas opgemerkt wordt, wanneer je er echt over na gaat denken. Misschien zoiets als leren lezen of rekenen.
Dit is niet waar,
als je op je kop gaat staan blijft onder nog steeds de kant van je tenen en boven nog steeds de kant van je haar. Hetgeen wat je ziet klopt dus gewoon.

Als je daarentegen een bril op zet die alle beelden omdraait zullen je hersenen inderdaad het beeld omdraaien om het beeld weer waar te maken. Dat duurt meerdere dagen.
Als je in het oog kijkt hoe dat in het menselijke lichaam zit draaien de hersenen al beelden om.
Zie afbeelding