Hoe onstaat het borrelen in kokend water?

Het borrelen van kokend water heeft een bepaalde oorzaak / ontstaat op een bepaalde manier.
Wie kan dit proces verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Het borrelen van kokend water is het effect dat water wat boven het kookpunt komt EN de extra druk van de daarboven bevindende waterkolom overwint, gasvormig wordt (pakweg 600X meer ruimte in gaat nemen) en naar de oppervlakte stijgt volgens de wet van Archimedes.
Toch is er meer nodig/ aan de hand.
Zeer zuiver water in een zeer schoon glas kan verhit worden tot waarden flink BOVEN het kookpunt zonder
tot koken over te gaan.(oververhit water)
Dit levert gevaarlijke situaties op, de energie loopt op en dan ineens kan zich een grote bel vormen die vrijwel alle water uit het kopje /de pot blaast.
Dit gevaarlijke verschijnsel heet kookpuntvertraging.
Om een dampbel te kunnen vormen heeft water (maar dit geldt ook voor andere vloeistoffen) een stofdeeltje nodig,
dit kan ook een kristal/stukje glas oid zijn.
Daarom gebruikt men in laboratoria glasparels.
Het bewegen van een oververhitte vloeistof werkt ook,
Als je het kopje met oververhit water dan oppakt (bijvoorbeeld uit de magnetron!!)werkt de
beweging als trigger, met als gevolg dat je de letterlijk kokendhete vloeistof over je handen krijgt.
Dit is simpel te voorkomen door een lepeltje in een glas vloeistof te zetten, meestal raakt oververhitte vloeistof dan wel voldoende energie kwijt/krijgt stofdeeltjes en geeft de overmaat aan energie op een veiliger manier af.
Met frituurvet kan dit ook gebeuren en de ontploffende kroketten zijn daar dan ook een voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Onderin de ketel (op een fornuis) cq bij het verwarmingselemen (bij een waterkoker, niet te verwarren met een peniskoker) wordt het water op een gegeven moment warmer dan 100%. Water dat warmer wordt dan 100%, verdampt.

Op die plek gaat dus een klein beetje vloeistof over in de gasvormige toestand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gasvormig water neemt vele malen meer volume in dan vloeibaar water. Een klein beetje vloeibaar water vormt dus een relatief grote gasbel.

Die gasbel stijgt vervolgens op. Dat zie jij als borrelen.

Als je water langzaam aan de kook brengt, bijvoorbeeld in een open pan op een laag vuurtje, zie je dat bij de bodem die gasbellen ontstaan, dat die opstijgen, maar dat het water nog net iets te koud is. Tijdens het opstijgen koelen die waterdampbellen af tot onder de 100%. Het gasvormige water in de bellen gaat dan weer over in vloeibaar water: de bellen verdwijnen.

Wat je dan ziet is dat er aan de bodem bellen ontstaan, die een paar centimeter opstijgen, en dan verdwijnen zonder dat ze ooit aan de oppervlakte komen.

Die toestand duurt maar heel kort, omdat snel daarna het water overal zo heet is dat de bellen ongeschonden het oppervlak bereiken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is een evenwicht tussen de druk die de damp kan opbouwen en de lucht eromheen... Als alles in staat was gas te worden in een klap, zou water exploderen en als de luchtdruk nooit overwonnen zou kunnen worden zou het nooit koken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de warmte in he twater gaan de moleculen steeds sneller bewegen.
Als het water het kookpunt bereikt , komen de moleculen los van elkaar. De vloeissotf veranderd in waterdamp (stoom).

De borrelttjes is waterdamp die omhoog gaat en zo ontsnapt uit het water, of weer afkoelt voordat de waterdamp het water verlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de plek waar het water verwarmt wordt, ontstaan luchtbellen. Deze gaan door de opwaartse druk naar de oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het zijn geen luchtbellen. De bellen bevatten pure waterdamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil van mening. !!!!!!!!!!!
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, dus je denkt echt dat het om luchtbellen gaat?
Water verdampt altijd, met vriezend weer kun je dat mooi zien, als je een schaaltje lauw water buiten zet komt er flink wat stoom vanaf.
Normaal is de cohesie van water (de kracht die het water samen houdt) + de atmosferische druk groter dan de dampspanning en ontsnapt er alleen waterdamp aan het oppervlak. Als het kookpunt is gepasseerd wordt de dampspanning echter groter dan de cohesie + de atmosferische druk en dan kunnen er overal in de vloeistof bellen van waterdamp ontstaan.
Het aantal moleculen water in damp is veel kleiner dan in vloeistof en dus is het soortelijk gewicht van zo'n bel veel lager dan van het omringende water en dus stijgt de bel naar het oppervlak.