Om daar antwoord op te krijgen heb je een paragnost of pendelaar nodig en daar zijn er in het illustere gezelschap van GVers verschillende. Sommige wetenschappers zeggen,dat we een (kleine)ijstijd te gemoet gaan,dan zou het dus kouder worden. Anderen beweren juist,dat het warmer gaat worden! Ik zou zeggen,kies maar uit wat je het liefst hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist en daarom,de tijd zal het leren. Ik zal er dan niet meer zijn om over mee te praten,maar dat hindert niet.

Andere antwoorden (9)

Dat stijgt heel zeker... Alles wijst erop dat die omhoog gaat... Warmterecord na warmterecord... Het wordt warmer globaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteravond was er een programma over de gevolgen van de huidige visvangst/leegvangst van de oceanen. Één gevolg hiervan is de toename van de co2, omdat de vissen co2 opnemen. Er wordt 5 kilo vis vermalen tot vismeel, wat aan 'kweekvissen' gevoerd wordt, en dan 1 kg vis oplevert, dus het kweken van consumptie-vis heeft een averechts effekt op de visstand...
De derde wereld-landen verkopen visrechten aan de grote westerse fabrieksschepen, waardoor de wateren daar leeggevist worden/zijn, en de mensen geen werk meer hebben. Gevolg : honger, en meer mensen die willen emigreren naar de rijke landen. Zoals een Senegalese wetenschapper zei : 'They want our fish, but they don't want our people....')
Een aspect, waar nog maar heel weinig bij wordt stilgestaan, in het terugdringen van de co2-emissies.

Het klimaat zal doen wat het al miljoenen jaren doet : kouder of warmer worden.
Maar wat wij met onze overbevolking en ons onbegrensde consumeren daar voor invloed op hebben, wordt ieder jaar duidelijker, door wat wetenschappers vaststellen en onderzoeken.
We willen er alleen, als het effe kan, geen cent voor betalen, en doen een beetje lacherig over vleesloze maandagen en spreken schande van het ruimen van dieren in de bio-industrie.

Maar of het ook allemaal onze tijd wel uit zal duren???
Alleen noodklokken luiden heeft helaas weinig zin, als er geen consekwenties getrokken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal wel ongeveer gelijk blijven.
Zoveel impact hebben wij mensen vast niet. Als de temperatuur verandert dan is het vast iets natuurlijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk 2 antwoorden denkbaar:

we komen net uit de kleine ijstijd dus zal de temperatuur wel een paar graden kunnen oplopen, na die tijd zal het wel weer kouder worden, temperatuur heeft altijd ups and downs gehad.

co2 is de voeding voor bomen en planten, hetgeen wat wij uitademen. Zonder co2 en licht vindt er geen fotosynthese plaats. Het Co2 wat in de lucht zou blijven hangen zou dus effect hebben op het zonlicht wat in onze atmosfeer komt. Minder zonlicht is minder warmte, dus zal het tijdelijk misschien iets warmer worden en daarna zeker kouder.

Vergeet niet, de natuur hersteld zich altijd! Er zijn plaatsen waar het warmer wordt, en er zijn ook plaatsen waar sneeuw valt waar het in het verleden nog nooit gesneeuwd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het aan de astronomen vraagt zeggen ze (als ze zich er een beetje in verdiept hebben) dat de temperaturen dalen ipv stijgen.
Zij hebben daar ook zeer goed onderbouwde theorieën voor, maar het gaat mij te ver om daar hier te diep op in te gaan, mede omdat het een hele complexe materie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoedelijk DAALT de temperatuur de komende jaren.
De zonactiviteit neemt af,gemeten aan het aantal zonnevlekken, er zijn tekenen dat er een "kleine ijstijd " komt, volgens een kleine kern van wetenschappers, wo. mensen van grote naam.
Dat betekent in feite, dat ik niet erg bang ben voor het CO2 gehalte in de lucht.
Zaken als overbevissing en plunderen van oerbossen, wat woestijnen op zal kunnen leveren zijn wel heel ernstig,
net als het vernietigen van diersoorten, waardoor de verscheidenheid van soorten zwaar geweld aangedaan wordt is heel ernstig.
Wel wordt -als dit inzicht juist is- de kans op een elfstedentocht groter.
Op dit moment ligt er 25 CM sneeuw in ons dorp
en zijn de auto's volledig ingepakt.
Misschien een goed begin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Zal al op en neer gaande (seizoenen, periodieken) waarschijnlijk stijgen.
De bevolking is nl. stijgende, omdat 't nog steeds sterk in de gemiddelde genen zit dat je graag kinderen wilt hebben. Hoe meer mensen, hoe meer energie er verbruikt zal worden. Alhoewel er een verschuiving plaatsvindt naar hernieuwbare energiebronnen (geothermisch, zon, wind, ...), zal er de komende 50 jaren nog zeker veel meer broeikasgassen extra worden geproduceerd dan bijv. in de 18e eeuw (of nog langer geleden). Want olie, gas en dergelijke zijn (nog) niet op.

Verder is er een niet-ingecalculeerde (de periodiciteit is niet bekend), verhoogde uitstoot van zonnedeeltjes aan de gang de laatste jaren. (Dit ondanks 't feit dat er minder zonnevlekken zijn dan verwacht.)
Echter dit geeft wel aan dat er meer (al dan niet periodieke) schommelingen zijn dan we eerder kenden - dus er zouden best wel weer eens nieuwe, onbekende schommelingen (naast de wel bekende schommelingen/peridieke) kunnen optreden waardoor 't plots toch een andere kant opgaat. Dat moet dan wel een vrij sterke onbekende schommeling zijn, wil 't de invloed van de mens teniet doen. Maar 100% zekerheid in dezen is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er meer broeikasgassen in de dampkring komen, stijgt de temperatuur. Door de hogere temperatuur zal er meer water uit de oceanen verdampen. Water komt dan ook als waterdamp in de dampkring terecht. En ook waterdamp heeft de eigenschap warmte naar de aarde terug te kaatsen. Dat betekent dat de opwarming verder toeneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan het klimaat.
Bronnen: