Gaat een batterij langer mee in de kou?

Als een batterij langer mee zou gaan in de kou. Houdt mijn laptop het dan ook langer vol op een volle accu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee. Een accu / batterij houdt het veel minder lang vol in de kou. Als je een 'lege' koude batterij terug brengt naar kamertemperatuur zal je zien dat er nog heel wat pit in zit.

Toegevoegd na 50 minuten:
Een batterij loopt minder snel leeg in koude omgeving, maar levert ook minder stroom [vermogen eigenlijk] als ze koud zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze vraag is al eerder gesteld. Een accu houdt het niet lager vol in de kou. Hij loopt zelfs eerder leeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het is wel zo dat een lagere temperatuur beter is voor een accu dan een hoge. Maar het bewaren van accu’s in de koelkast is risicovol vanwege de kans op condensvorming. Het mag alleen in een volledig afgesloten verpakking. Bovendien is de noodzaak om dit te doen niet aanwezig, tenzij je de accu maandenlang niet gaat gebruiken."

Meer misverstanden of wetenswaardigheden over accu's en battertijen zijn te vinden bij de bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een laptop werkt vrijwel altijd met Li Ion cellen.
Deze zijn NIET bijzonder gevoelig voor koude zoals loodaccu's NiMH - en NiCd accu's, leeglopen doen ze -als ze goed zijn- toch al vrijwel niet.
Zoals andere antwoorden ook al aangeven is condenswater in het accupack gevaarlijk.
Dat is een zwaar onderschat risico, een op hol geslagen Li- accu, dat wil je niet meemaken.
De laptopaccu's kun je het best bewaren bij temperaturen en vochtigheidgraden die ook voor mensen het plezierigst zijn.
Hoef je ook niet te typen men bevroren vingers.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het tegendeel, korter het omgekeerde is in enige mate het geval.