Waarom trekken hemellichamen elkaar wel aan, en voorwerpen op aarde niet? Een voetbal trekt geen pingpongbal aan!

Snap uitleg van ontstaan zwaartekracht niet in bovenstaande context!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch gebeurt dit wel degelijk
leg twee boten naast elkaar op stilstaand water
ze zullen naar elkaar toe drijven

Antwoorden (6)

Dat heeft alles te maken met de massa van het voorwerp. Zie onderstaande link op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor! Alleen is de massa zooo laag dat de krachten die hier spelen te klein zijn om te meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwaartekracht is ZEER zwak... de aantrekking van een voetbal en pingpongbal is er wel, maar is zeer zwak... Daarom zie je er niets van, van die kracht...

En hemellichamen zijn zo groot en er is zo veel massa dat je het wel merkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voetbal trekt een pingpongbal echt aan, hoor! Ook jij trekt die pingpongbal aan, en wel sterker dan die voetbal, omdat jij meer massa hebt dan die voetbal.

De pingpongbal wordt nog veel sterker aangetrokken door de aarde dan door jou. De aarde heeft nu eenmaal "ietsje" meer massa dan jij.

Doordat jij niet genoeg massa hebt, is de aantrekkingskracht van jou op de pingpongbal (of op de voetbal) zo klein, dat je die niet merkt.

In het laboratorium is die kleine aantrekkingskracht wel meetbaar. Er zijn experimenten waarbij de experimentator ver weg moet zijn, omdat hij anders door de zwaartekracht die hij zelf genereert, het experiment zou verstoren.
Cryofiel
14 jaar geleden
De aantrekkingskracht van aardse voorwerpen onderling is wel degelijk te meten. Het is volgens mij al in de 19e eeuw gebeurd. Misschien wel eerder al.

Toegevoegd na 21 minuten:
Einde van de 18e eeuw al. Een experiment uitgevoerd door Cavendish. Lees de wiki artikel voor detaillistisch uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet dat de voetbal en de pingpong beide op die andere bol, de aarde liggen.
Omdat massa maatgevend is worden de voetbal en pingpong als een malle naar de middelpunt van de aarde getrokken. De aantrekkingskracht tussen de pingpongbal en de voetbal is vervolgens te verwaarlozen.