Wat vinden mensen zo bijzonder/magisch aan sneeuw?

Eigenlijk houdt ik helemaal niet van sneeuw. Ik ben zonder sneeuw al geen held op de weg, laat staan mèt. Ook vindt ik het altijd maar een kliederboel met natte en koude voeten, smeerboel in huis, etc.

Maar ik was net even bezig en toen ik naar buiten keek en zag dat het sneeuwde. Dan is het toch net of je blij verrast bent. Het duurde dan ook niet lang voor ik berichtjes kreeg over msn van: Het sneeuwt hier!

Wat is dat voor magisch wat de sneeuw dan toch blijkbaar wel met zich meebrengt? We wonen toch niet in Afrika en zien elk jaar wel een keer sneeuw.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Voor mezelf gesproken...
Ik vind het prachtig hoe stil het is buiten wanneer er sneeuw ligt. Het is magisch dat iets zo geruisloos uit de lucht komt vallen en alle planten en bomen mooier maakt nu ze zonder bladeren staan.
Als ik naar buiten ga (want ik blijf dus ECHT niet binnen) dan knerpt het zo lekker onder je voeten, zo'n gezellig geluid.
Het vooruitzicht van spelende kinderen met sneeuwballen en sleetjes waar je vrolijk van wordt door er naar te kijken.
En dan nog als je 's morgens wakker wordt en je ziet in de sneeuw de sporen van vogels en konijnen en wat er nog meer langs is gekomen.

Hier sneeuwt het helaas nog niet......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het is maagdelijk wit, en geeft een sprookjesachtig beeld van het landschap! Pure overtrokken romantiek.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het opwarmende klimaat wordt het een zeldzaamheid buiten...

En het reclamejongensidee, dat het romantisch zou zijn of zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan mij niet zeldzaam genoeg worden...
Het is een magisch natuurverschijnsel. Het komt niet zo heel veel voor en zeker de laatste decennia niet meer ieder jaar. Zeker als het blijft liggen geeft het de wereld een heel ander aanzien. 's Avonds lijkt het gewoon licht te zijn met al dat wit op de straten en huizen.
Het feit dat water op zo'n manier kan bevriezen dat het een witte, bijna kneedbare massa vormt maakt dat we er ook nog eens creatief mee bezig kunnen zijn. Kinderen zijn er dol op en leven helemaal op en dat vinden wij als volwassenen weer helemaal geweldig om te zien. We worden zelf ook weer een beetje kind daarvan.

Natuurlijk levert het gevaarlijke, vieze en natte situaties en troep op, maar dat nemen we graag op de koop toe. Net als dat we al onze werkzaamheden minderen als het een paar dagen boven de 30 graden is. Ook een bijzondere ervaring die niet ieder jaar voorkomt en daardoor speciaal is. Wij Nederlanders genieten van de afwisseling die de natuur ons geeft en daardoor zijn die paar dagen van sneeuw zo noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaarste maakt begeerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem het een goed excuus om te laat te komen.

Daarnaast is het toch prachtig? Wie denkt er niet terug aan zijn kindertijd: sneeuwballengevechten (alsnog: Sorry krantenjongen dat we je destijds vanachter onze sneeuwmuur bekogelden. Hoop dat je niet al te hard gevallen bent...), sneeuwpoppen bouwen, rode konen, vlug wat warme chocolademelk naar binnen werken en weer terug de tuin in....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat onder een dikke laag sneeuw de wereld er nog zo heerlijk ongerept uitziet. Veel sporen van wat mensen in de natuur vernield of aangelegd hebben, verdwijnen onder een echt dikke laag sneeuw en laten je de wereld weer ene heel klein beetje zien zoals die zou moeten zijn.

's Morgens als het heel hard heeft gesneeuwd al buiten zijn als de zon net opkomt om door een nog volledig ongerept landschap te mogen rijden (op de fiets natuurlijk) of lopen is 'eén van de grootste geneugten van de winter. Vooral als de bomen ook bedekt zijn door dikke lagen rijp.

We zien dan wel bijna elk jaar sneeuw, maar lang niet altijd echt zo´n mooi dik pak, dat liefst ook nog even blijft liggen. En als het er is, is het ook maar heel kort vers en ongerept. En ook het vallen van de sneeuw, blijft gewoon iets magisch hebben. Elk seizoen heeft natuurlijk zijn bekoring, maar tegen een echte winter kan natuurlijk weinig op. Jammer genoeg zijn mensen zo losgeweekt van de natuur, dat we sneeuw alleen nog maar ´lastig´ vinden of ´vies´ of ´gevaarlijk´, en vergeten er even ee paar uur met volle teugen van te genieten. Het kan zomaar weer twee, drie jaar duren voor de wereld weer heel even op haar mooist is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op deze foto´s van twee jaar geleden overigens alweer, had het trouwens niet eens gesneew, maar alleen al de rijp was een dikke week lang puur genieten. Foto´s genomen in mijn toenmalige postwijk (buitengebied).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat van die ongerepte natuur die het sneeuwlandschap laat zien ! Prachtig. Weet je dat ik me hier al heel lang over verbaasd heb zonder het onder worden te kunnen brengen ! Marleen +1
simpel!! de zomer is voorbij, je krijgt te maken met regen en wisselvallig weer, van warm naar koud! uiteindelijk vieze regen weg. Zo tegen de feestdagen DUS laatste maand van het jaar komt eindelijk sneeuw!! alles wit, dat geeft een helder rustgevend gevoel! het geeft een koud gevoel aan waardoor je lekker naar warm verlangt!! het samen zijn, het doet je verlangen naar warme drankjes en dvdtjes kijken!! door dat weer kan men tot rust komen omdat er buiten niks meer te doen valt.. en als we een goeie winter hebben gehad kunnen we weer verlangen naar de zomer! eerst gezellig sneeuwballen gooien! eerst de kou voelen zodat we weer het drankje doen op terras en strand waarderen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen als de sneeuwlaag nog ongerept is, maar ook het sneeuwen op zich,vervult mij, oude knar nog steeds met,hoe zal ik het noemen,ver(be)wondering. Ikweet dat het later een kliederboel wordt en dat vindt ik dan weer niet zo fijn,maar daarvoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw wordt steeds bijzonderder in Nederland, nu de opwarming van de aarde aan de gang is.
Het bijzondere is dat degenen die het melden het niet verwachtten, dan is het een verassing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is niets magisch aan sneeuw. Het is het gevolg van weersinvloeden, tenzij er experimenten uitgevoerd worden om sneeuwval te bevorderen, en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook de EERSTE sneeuw die zo magisch is. Het straalt sereniteit en stilte uit.... en, diep vanbinnen, de verukking van het blije kind wat iets moois ziet! Sneeupop Maken, Sneuwballen gooien.... jippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hechte band met sneeuw. Ik vind het vooral mooi als het sneeuwt. Het is dan alsof alle kwade energie uit de lucht gefilterd wordt en alleen het licht en de sneeuw overblijft...
rose
14 jaar geleden
Sneeuw is zo bijzonder, omdat het is als een onbeschreven blad zo voor je in het landschap ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de eenvoud en het licht van de witte sneeuw voel je een soort geluk.

Omdat ondanks gladde wegen en kliederboel er toch een soort van rust neerdaalt op bepaalde delen van het landschap.

Hierdoor overstijgt het positieve van de sneeuw het negatieve in dit geval.