Nee, helaas niet. Als dat zou kunnen dat hadden we een perfecte oplossing voor ons kernafval.
escape
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.

... hoewel...

Het antwoord is dat temperatuur, lag of hoog, geen effect heeft op radioactiviteit. Dit is al sinds het begin van de experimenten met radioactiviteit onderzocht door niemand minder dan Marie Curie.
Kijk via de link een artikel van Marie Curie en Kamerlingh-Onnes (bijna honderd jaar oud, uit 1913!) over dit onderwerp in een Nederlands wetenschappelijk tijdschrift uit die tijd.
Zelfs bij de temperaturen van vloeibaar waterstof (20K oftewel -253°C) is er geen verschil meetbaar in de radioactiviteit.
De man van Marie Curie, Pierre Curie, had al gevonden dat op temperaturen van 1500°C ook geen meetbaar verschil was in de radioactiviteit van diverse atomen.

Latere experimenten zouden aanwijzingen hebben gevonden over een klein effect van extreem lage temperaturen (onder 1 K) in de radioactiviteit van zeer zware atomen, maar deze experimenten hebben nooit sluitend bewijs kunnen opleveren.

Vandaar mijn "hoewel"