Als je een grote badkuip met een vla achtige substantie hebt en je roert er met een pollepel in waarom heb je dan weerstand bij sneller roeren?

als je heel traag roert heb je veel minder weerstand. waarom heb je meer weerstand als je heel snel wil roeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Precies om dezelfde reden waarom een auto of een fietser meer luchtweerstand ondervindt bij hoge snelheden.

De weerstand die een object ondervindt bij het bewegen in een vloeistof kan berekend worden met een relatief eenvoudige formule:

F = A×Cw×ρ×v²/2

Waarbij:
F = weerstandkracht
A = relevante oppervlakte van het bewegende voorwerp
Cw = weerstandscoëfficiënt (afhankelijk van de vorm van het voorwerp)
ρ = dichtheid van de vloeistof waarin het voorwerp zich voortbeweegt
v = snelheid ten opzichte van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt

Wat in deze formule opvalt is dat hoe groter de oppervlakte van het voorwerp (dus hoe groter je lepel), hoe minder aerodynamisch de vorm, en hoe dikker de vloeistof (vla in plaats van water), hoe meer weerstand je ondervindt.
Maar het belangrijkste is dat de snelheid waarmee het voorwerp beweegt een kwadraat is. Dus dat betekent dat bij een twee keer zo dikke vla, wordt de weerstand ook twee keer zo groot. Maar bij een roersnelheid wat ook twee keer zo groot is, wordt de weerstand 4 keer groter. En als de snelheid van je lepel 3 keer zo groot wordt, dan moet je 9 keer harder roeren!
Dat is ook de reden waarom auto's op hoge snelheden zo veel meer brandstof gebruiken dan op lage snelheden, puur door de steeds grotere weerstand door de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het antwoord van Gabi71 is in het algemeen helemaal juist, maar ik denk dat je het over non-newtonian fluids hebt zoals maizena in water; roer je langzaam dan is het een vloeistof, roer je snel dan wordt het ineens heel dik en krijg je de lepel bijna niet vooruit. Ook onder druk wordt het ineens heel stevig, zie bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=f2XQ97XHjVw

Een uitleg over hoe dit kan staat op http://nl.wikipedia.org/wiki/Dilatant . In de Engelse variant staan nog meer details; het is geen gemakkelijke stof.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vla is geen dilatante vloeistof.
gvrox
11 jaar geleden
Vla-achtige substantie staat er; deze proeven worden ook wel een met imitatie-custardpoeder gedaan dus misschien dat vraagsteller hieraan dacht. Bovendien heb ik nooit proefjes gezien van vla in een badkuip, wel vele met maizena in een badkuip (of klein zwembad)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, leesfout van mij. In imitatie-custard zit zetmeel of een ander verdikkingsmiddel, wat dus hetzelfde effect oplevert.
De moleculen hebben geen tijd om weer aan elkaar te plakken ofzo. Daardoor blijven ze los zitten ,daardoor krijg je de weerstand geloof ik. Zo heb ik het met natuurkunde gehoord ,toen ging het over maizena.
Wist je trouwens dat je als je snel genoeg je voeten op en neer beweegt, je over maizena kunt rennen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle vloeistoffen hebben en vastliggende viscositeit, zoals een Newtonse vloeistof waarvan water er een is.
Dit verschijnsel ( een niet vastliggende viscositeit) heet thixotropie.
Een bekend voorbeeld is ketchup, niet uit een fles te krijgen totdat je de inhoud even schudt, het laat zich dan gemakkelijk (er) uit de fles gieten.
Er zijn inderdaad ook stoffen die bij snelle beweging een soort traagheid hebben en zich als een half-vaste stof gedragen, er is dan tijd nodig om moleculaire verbindingen te verbreken en bij snelle bewegingen blijven deze verbindingen bestaan.

Zo is speeksel als het stil in de mond staat, 600X zo visceus als wanneer het in beweging is, handig voor ons , anders liep je altijd met een droge mond.

Toegevoegd na 18 minuten:
Overigens bevat vla bindmiddelen welke deze thixotropie (ik heb het als tixotropie leren schrijven) veroorzaakt.
Opvallend vind ik dat vla dus blijkbaar twee soorten van thixotropie bezit, als het stilstaat in het moeilijk in beweging te krijgen, het pak eerst schudden en dan pas uitgieten werkt ook hier goed EN een zekere weerstand heeft die hoger is dan verwacht bij heel snelle beweging zoals een maïzenaoplossing.
Ik meen dat er een zetmeelderivaat (maizena is zetmeel) aan vla wordt toegevoegd, het dient om het lepelen te vergemakkelijken en op de tong is de contacttijd groter zodat de smaakbeleving sterker is.
Omdat vla verder uit melk , smaak en kleurstoffen bestaat, zal het bindmiddel de schuldige zijn voor het beschreven effect.
Bindmiddelen in het algemeen worden veel in de voedingindustrie gebruikt, vrijwel geen toetje zou anders goed eetbaar zijn , waterdunne toetjes zijn immers dranken in onze beleving.
Maar ook aan yoghurtdrank worden bindmiddelen toegevoegd (minder dan aan vla), anders was het zo dun als water.
Verder is water een slecht voorbeeld voor een vloeistof, het is de meest eigenaardige vloeistof die er is, het heeft een enorme warmtecapaciteit en het zet uit als het bevriest, afgezien van oppervlaktespanning is de viscositeit van water niet temperatuurafhankelijk, ook redelijk bijzonder. De dichtheid is tov de temperatuur onverwacht grillig, onder de 4 graden zet het weer uit.
Het zou chemisch verwant moeten zijn aan H2S en aan H2Se, wat gelukkig niet het geval is, het zou dan bij -90 al koken en erg giftig zijn.
Ik noem dit omdat het eigenaardige verschijnsel van vla mede mogelijk is door het water zelf, verreweg het grootste bestanddeel.