Wolken ontstaan door het ontstaan van waterdruppels.
Een wolk is niets anders dan waterdruppels en ijs.
Hoe hoger de wolk zit, hoe meer ijskristallen.
Deze info heb ik van mijn echtgenoot, die meteoroloog bij het KNMI is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uit verdamping van water (zee)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door opstijgende waterdamp... meestal vanaf de oppervlakte van de zee...

Wolken ontstaan voornamelijk wanneer er hoog in d e atmosfeer koude lucht is. Koude lucht kan op verschillende manieren ontstaan. Onder meer wanneer warme lucht over een koud oppervlak trekt. Op deze manier ontstaat echter bewolking vlak aan het oppervlak, en vanzelfsprekend vormen zich alleen wolken wanneer het oppervlak koud genoeg is.
Bewolking ontstaat wanneer warme opstijgende lucht afkoelt. De lucht komt dan in een omgeving met een lagere luchtdruk en dan zet de lucht uit. Hierbij is warmte nodig, deze warmte wordt van binnenuit gehaald, en dus wordt de lucht kouder. Het is bekend hoeveel graden Celsius de lucht afkoelt naarmate je hoger komt. Namelijk één graad per honderd meter.
Op een gegeven moment gebeurt er iets bijzonders, voorwaarde is dat de lucht droog genoeg is (dus te weinig damp bevat) om geen druppels te kunnen vormen. Wat er dan gebeurt, is het volgende. Normaal gesproken is er warmte nodig om water te verdampen (zoals bij een waterkoker), maar wanneer het verdampen van water warmte kost, zou dus het condenseren van de waterdruppels, warmte moeten opleveren. Daarom koelt de lucht dus minder af, zodra er waterdruppels ontstaan. Het gaat dan nog maar met 0,6 graden Celsius per honderd meter.
Maar, zolang de lucht blijft opstijgen, blijven er wolken ontstaan. En de lucht stopt met opstijgen, zodra de temperatuur gelijk is aan de omgeving. De verticale beweging van de wolken is gestopt, en zo blijven dus de wolken zichtbaar voor ons.

Toegevoegd na 1 minuut:
en lees hier...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt.
Wolken ontstaan voornamelijk wanneer er hoog in de atmosfeer koude lucht is. Koude lucht kan op verschillende manieren ontstaan. Onder meer wanneer warme lucht over een koud oppervlak trekt. Op deze manier ontstaat echter bewolking vlak aan het oppervlak, en vanzelfsprekend vormen zich alleen wolken wanneer het oppervlak koud genoeg is.

Bewolking ontstaat wanneer warme opstijgende lucht afkoelt. De lucht komt dan in een omgeving met een lagere luchtdruk en dan zet de lucht uit. Hierbij is warmte nodig, deze warmte wordt van binnenuit gehaald, en dus wordt de lucht kouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wat een timing :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan klopt dit ook ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het hierbij dubbel bevestigd, dat het klopt :))