Dat hangt af van de temperatuur, de omgevingsdruk en of je de fosfortrioxide opgelost hebt in water of niet.

Het smeltpunt van difosfortrioxide (of fosfortrioxide) is 23,8 graden Celsius bij normale atmosferische druk. Daaronder is P2O3 kristalvormig, dus vast. Faseaanduiding: s

Als het warmer wordt smelt de stof en wordt het een vloeistof. Faseaanduiding: l

Bij 173 graden Celsius kookt P2O3 en verdampt de stof. Faseaanduiding: g

In alle fasen reageert de stof met water. De kristalvormige vaste stof lost goed op in water. In reactie met water onstaat fosforigzuur H3PO3 volgens de volgende reactie:

P2O3 + 3 H2O -> 2 H3PO3

Bij voldoende water lost fosforigzuur natuurlijk op en dan krijg je:

H3PO3 + H2O <--> H2PO3(-) + H3O(+)
En H2PO3(-) kan nog een proton afstaan, dus:
H2PO3(-) + H2O <--> HPO3(2-) + H3O(+)

De toestandsaanduidingen van deze ionen is opgelost (aq)