Nee. Elke ruit absorbeert en/of reflecteert een deel van de zonnestraling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je echt 'reflecteren' of zou 'laat passeren' beter zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergissing van mezelf: toch reflecteren.
Een groot deel van de straling die wij licht noemen, gaat er wel doorheen. Net als een groot deel dat infrarood straling is (die warm aanvoelt).

Je hebt dubbelglas waar ook nog eens een heel dun laagje metaal op gedampt is. Deze houdt ook eventueel meer warmtestraling tegen. Achter glas zal het dan nog minder warm aanvoelen als rechtstreeks in de zon.

Dat het toch eventueel warmer aanvoelt als je bijvoorbeeld in de lente in het zonnetje achter glas zit, komt vooral doordat je dan ook uit de wind zit. Ook wordt de omgeving daardoor toch langzaam opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonnestralen bestaan uit licht, niet uit warmte. De zon straalt wel warmte uit, maar die warmtestralen bereiken onze aarde niet.

De warmte die wij voelen van de zon ontstaat pas, als de zonnestralen ergens op vallen en geabsorbeerd en/of gereflecteerd worden. De golflengte verandert dan van het zichtbare naar het warme deel van het spectrum. Dus als de zonnestralen door een raam heen vallen, wordt een deel al gereflecteerd en een deel al geabsorbeerd door het glas. De uiteindelijke hoeveelheid straling die overblijft om bijvoorbeeld op jouw arm te vallen en daar gereflecteerd te worden en geabsorbeerd te worden, is kleiner dan wanneer er geen glas tussen zou zitten. Er is minder energie overgebleven.

In principe heeft rechtstreekse zonnestraling dus meer energie over om te verwarmen. Maar als jij achter glas zit en de warmte nergens naar toe kan, kan het wel veel warmer worden dan wanneer je buiten zit.