Dat hangt af van de gebruikte soort cement.
P150 wordt bv voor funderingen gebruikt.
Hoe hoger het P getal hoe sterker.
De draagkracht van de constructie hang behalve dit ook nog af van de bewapening en de draaglengte.
Dit alles wordt berekend volgens de voorziene belasting.
Bv. draagkolommen van een appartementsgebouw zullen op het gelijkvloers dikker moeten zijn dan op de bovenste verdieping.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe goed het bewapend is. De hoeveelheid ijzer(draad) dat er in is verwerkt en de manier waarop. Gevlochten of hokjes ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk ook van de ingrediënten van het beton (cement) zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beton kan afhankelijk van de sterkte klasse wel tot 90 Newton per mm2 dragen. Dat wel zeggen op een kubus of cylinder. Het wordt dan in elkaar gedrukt en is dus heel sterk. (Wel afhankelijk van veel toevoegingen)
Als je er een langere plaat van maakt, kan het beton VEEL minder belasting aan. Het wordt dan nl uit elkaar getrokken. Hierdoor ontstaan makkelijk scheuren of zal het breken. Daarom wordt altijd wapening (meestal staal) toegevoegd wat juist weer een heel hoge treksterkte heeft.
Het ligt aan de hoeveelheid staal (dikte vooral) hoe zwaar de plaat belast kan en mag worden

Toegevoegd na 1 minuut:
Door construkteurs wordt overigens altijd een heel hoge veiligheidsfactor meegenomen in de berekeningen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve de voorgaande antwoorden (soort bewapening, soort beton) speelt de dikte van het beton mee, maar heel belangrijk is natuurlijk de lengte van de overspanning.