Als er genoeg water in de buurt blijft dan zal het heftig opbranden. Je kunt het in een blik of schaal doen, zolang die maar ruim genoeg is dat er zuurstof aangevoerd en rook afgevoerd kan worden.
De reactie van carbid met water is behoorlijk heftig en het gas wat vrijkomt (acetyleen) brandt als een lier. Als je het carbid in het water kunt houden gaan ze samen het aardig tekeer.

Mocht je het willen proberen, steek de boel dan zo snel mogelijk van afstand aan, wacht je langer, dan ploft de verzamelde wolk acetyleen en ben jij minstens al je haar kwijt, maar bijv. misschien ook wel het licht in je ogen. Je zou niet de eerste zijn die met zwaar lichamelijk letsel dit experiment gaat afsluiten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de carbid gewoon op de grond legt, dan loopt het water weg. Als het aanwezige water is opgebruikt gebeurt er verder niets meer. Carbid brandt van zichzelf niet, al doe je nog zo je best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De knal bij carbit komt doordat de luchtdruk die in de traditionele melkbus ontstaat geen kant meer op kan waardoor de dop er af knalt.

Doe je dit in de open lucht, waarbij de lucht dus kan ontsnappen zal het carbit vlam vatten, maar daar houdt het dan wel mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
branden en langzaam weer doven... in ieder geval niet ontploffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat t hooguit brandt, meer niet. Er komt trouwens wel acetyleengas vrij. Denk niet dat t zo gezond is als je dat inademt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het zelfs niet eens brand normaal blijft de brandbare gas in de carbitbus hangen en het zal nu snel vervliegen maar er gebeurd niets ernstig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het brand gewoon langzaam op met een kleine vlam.
Heel vroeger hadden de eerste fietsen met licht ook carbidlampen. Deze geven een spaarzaam miniem lichtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist!
(maar dit is een moterfietslamp)
oh god...ben je van plan om gekke dingen te doen met oudejaars avond?
Het nummer is 112 he?..mocht je dat vergeten zijn.