Waarom komt onze boot sneller op gang wanneer we in het begin *minder* kracht zetten?

Tot nu toe hebben we roeiwedstrijden gevaren met vliegende start. Maar nu zijn we aan het trainen voor een roeiwedstrijd met start vanuit stilstand.

Nu dachten wij, dat we zo snel mogelijk op gang zouden komen wanneer we bij de eerste halen maximale kracht zouden zetten. Meer kracht is hogere versnelling, redeneerden we.

De ervaring wijst echter uit dat we sneller op gang komen wanneer we in het begin wat *minder* kracht zetten. Pas wanneer de boot enige snelheid heeft, moeten we de kracht opvoeren tot maximaal.

Het lijkt wel of we, wanneer we vanuit stilstand toch direct de maximale kracht zetten, grotendeels "met de riemen in het water roeren" zonder dat de boot iets doet.

Wat is de verklaring van dit effect?

Toegevoegd na 55 seconden:

Het gaat in dit geval om een acht met stuur, waarbij elke roeier één riem heeft. Ons gevoel is dat hetzelfde effect ook bij andere boottypen optreedt.

Cryofiel
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken 't fenomeen. Ik denk dat je 't kunt vergelijken met slippende banden, wanneer je in je auto teveel gas geeft als je wilt optrekken.

Antwoorden (10)

het lijkt me hetzelfde idee als bij een auto. vanuit stilstand hoe hoger lager de versnelling hoe meer kracht er geproduceerd word om vooruit te komen, daarom rijd je bijvoorbeeld een berg op in een lagere versnelling, dat genereerd meer kracht.

dus ook met varen , pas als je op gang bent heeft het zin meer kracht te zetten, hiervoor moet je de boot en al zn gewicht in beweging eerst in beweging krijgen. om dat te doen is de kracht belangrijker dan de snelheid.

Toegevoegd na 55 seconden:
de eerste zin moet dus zijn hoe LAGER de versnelling, hoe meer kracht..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt wat je zelf al zegt.
Als je in stilstand zoveel mogelijk kracht zet wordt de meeste energie omgezet in beweging van het water. Dat zal bij alle boottypen optreden.
Net zoals je bij het wegrijden met een auto, als je met vol gas de koppeling laat opkomen, dat vooral leidt tot het verhitten en verbranden van de koppelingsplaat.
Reddie
11 jaar geleden
Tja , hoe het heet , maat vergelijk het met een auto teveel pk zonder dat de banden het kunnen over brengen op het asfalt . Spinnen , slippen , driften . Met zelfs het uiterste resultaat geen versnelling , maar wel smeltend rubber . Ik ken het verschijnsel ook met een peddel , je duwt wel het water weg rond peddel , maar boot niet :) dus ruime rustige slagen en dan versnellen , versnellen . Als een omgekeerde ABS :) bij schroeven (van boot motoren ) komt ook het cavitatie fenomeen te pas , dus te snel de schroef laten draaien zonder dat de boot snel beweegt . Maar dat effect is miz niet met hand kracht en peddel te veroorzaken . Wel kan er een soort holte achter peddel ontstaan . Indien kracht niet in boot snelheid wordt omgezet dus het effect met roei spaan snel door water gaan (heel zwaar ) terwijl je op de kant staat .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
driften zou wel een leuke naam ervoor zijn gezien t om varen gaat :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er waren snellere reacties , maar hier nog iets . Met peddel door het water terwijl zelf op de kant is zwaar , wel te doen met stok (je ) snel door het water , inderdaad rare water bewegingen achter het stokje !? (misschien begin cavitatie )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@roxy: driften heeft niks met drijven o.i.d. te maken...
je voortstuwing vind plaats op water , dus als je start met dezelfde kracht als je normaal roei gaat veel kracht verloren , dat komt omdat je een massa op snelheid moet brengen , begin dus met halve kracht zodat de boot op snelheid komt en voer naarmate de snelheid van de boot op loopt ook de snelheid/kracht van het roeien op , je bouwt energie op in vooruitgang van de boot , en naarmate je sneller gaat varen word het roeien ook lichter en hoef je de boot allen op snelheid te houden
suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je trekt de riem dan te snel door het water.

Er gaat energie verloren door het roeren in het water, er zal vast iets van turbulentie ontstaan.

Ook wordt je slag korter qua tijd.
Er zijn dus meer slagen per minuut en je riemen hangen langer in de lucht tijden de terugslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kracht die je met roeien op de boot uitoefent grijpt aan bij de dollen en die bevinden zich op enige afstand boven het wateroppervlak. Maak maar een krachten diagram en je zult zien dat de boot met zijn kop in het water wordt gedrukt. Dit effect is het grootste bij stilstand, als de boot enige gang heeft zal hij de kop wat opheffen (door de vorm van de romp) waardoor het effect weer wordt verminderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blad moet zo veel mogelijk op dezelfde plek in het water blijven om je kracht optimaal om te zetten in snelheid. Anders duw je het water naar achter in plaats van dat je de boot vooruit trekt. Op volle snelheid gaat dat als vanzelf en kun je voluit gaan, bij de start gaat dat het best van voorzichtiger aan.

Toegevoegd na 53 seconden:
van = wat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft denk ik te maken met het feit dat je dan water versneld dat al naar achteren wordt gestuwd. Zwemmers proberen dat te voorkomen door de hand ook wat zijwaarts te bewegen zodat ze steeds nieuw water pakken. Als de boot eenmaal op snelheid is dan wordt het nieuwe stilstaande water minder sterk naar achteren gestuwd, vanwege de voorwaartse snelheid van de boot. Mogelijk begint het water zelfs om de peddel heen te stromen omdat de snelheid van de peddel ten opzichte van het water zo groot is.
Het is vergelijkbaar met raketten die op aarde veel brandstof op lage snelheid uitstoten en naarmate ze meer snelheid maken gebruik maken van een trap die grotere uitstroomsnelheid van de verbrandingsproducten genereeert. In het begin heb je eigenlijk grotere peddels nodig en een lagere peddelsnelheid, misschien is een variopeddel de oplossing van je probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft te maken met de werveling tijdens het starten, je zou het haast kunnen vergelijken met doorslippen als je te veel gas geeft met de auto.
Door de statische weerstand langzaam om te zetten in wrijvingsweerstand krijg je minder werveling die de totale wrijvingscoefficient van de boot met het water daardoor gunstig beïnvloed.
Deze werveling vreet energie maar levert weinig op. Dat merk je dan met snel "optrekken"

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook met speedboten treedt dit op, de boot moet " uit het water" geduwd worden , waarna de wrijving verminderd en de stuwkracht omgezet wordt in snelheid en naarmate de snelheid verhoogt, zal de boot (ik heb het dan over een diepe V met sprayrails) verder uit het water komen.
Geef je plank gas, dan gaat de punt omhoog wijzen en druk je het water alleen maar voor je uit.
Zelf heb ik een Yamaha Pioner welke met een 12 PK 30 jaar oude Yamaha 22 knopen (op de tom tom) haalt met twee flinke personen er in .

De kunst is het rustig opstarten.

Bij snelheidsverschillen hoger dan 15 Km/h kan er ook cavitatie optreden (ook op roeiriemen) waar je niets voor terug krijgt.

Het is dus zaak om in een juist tempo op te starten, je hebt dan ook wat meer over voor de eindsprint.

De boot zelf kun je voorzien van haaievelstructuur, dit geeft microwerveling die de weerstand met het water juist vermindert.
Deze microwerveling werkt dan als een soort kogellager tussen het water en de boot, deze loopt daardoor erg soepel.
mede daarom kunnen haaien met betrekkelijk weinig energie grote snelheden halen en dat zonder veel inspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kracht ziet als een vector grootheid en voorstelt met een pijl naar achter (daar waar de kracht naartoe gaat) met als resultante een voorwaartse kracht, zal bij het buitenproportioneel 'aanzetten' van de riemen allerlei krachten in andere richtingen resulteren. Je kan dit voorstellen met allerlei andere pijlen de andere kant op.

Dit is 1 oorzaak.

De andere is 'drag' van de boot zelf.
Wanneer je begint met je verplaatsen, zal er nog geen homogene 'flow' langs de boot plaatsvinden. De boot moet met geweld door het water gestuwd worden. Is er eenmaal een bepaalde snelheid, zal komt er een bewegende waterfilm langs de boot en zal dat resulteren in een geordende samenkomst van het water aan de achterkant. Dit effect is het meest merkbaar bij boten met een grote lengte/breedte verhouding. Bij grote (lange) motorboten een grotere motorvermogen voornamelijk helpt bij het verkrijgen van een hogere topsnelheid maar mindere mate de acceleratie verbeterd. Hier moet dan weer gekeken worden om het oppervlak van de voorstuwing te vergroten (zoals een andere schroef)