hoe kun je de warmtecapaciteit berekenen?

Natuurkunde:

Ik snap een uitwerking van natuurkunde niet. Niemand hoeft mn huiswerk te maken ofzo, het is alleen dat ik niet begrijp hoe ze op het volgende komen:

20 Cbox = Cwater + Cbox

beneden is de uitwerking en de vraag

vraag:
We vergelijken een lege koelbox met een koelbox die gevuld is met 5,0 kg water. De tijd die nodig is voor een temperatuurdaling van 1,0 ºC blijkt bij de volle koelbox 20 keer zo groot te zijn als bij de lege koelbox.
Verwaarloos de warmte die vanuit de omgeving door de wanden van de koelbox stroomt.

uitwerking:
Er geldt Cbox + Cwater = 20 Cbox , dus Cbox = 1/19 * Cwater .
Dan geldt: Cbox = (cwater * m) / 19 = (4,18 * 103 * 5,0) / 19 = 1,1 * 103 J*K-1 .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

1 graad afkoeling van Cwater + Cbox (met water gevulde box) duurt 20 keer zo lang als van de box alleen.
Als je veronderstelt dat in beide gevallen per tijdseenheid evenveel joules weglekken, dan zijn er in het geval van
Cwater + Cbox 20 keer zoveel Joules weggelekt (20 keer zo lange tijd) als in het geval van Cbox. Vandaar.
Reddie