Hoe kan het dat wanneer je rodekleding in azijn weekt de kleur beter behouden blijft tijdens het wassen?

Met scheikunde hebben we verder getest met verschillende pH-waardes alleen kan ik nergens vinden waarom precies de kleur behouden blijft bij een lagere pH-waarde en hoe het zit met de moleculen van de kleur(stof), de kleding en de vloeistof.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

In wasmiddel zorgen bleekmiddelen voor de verkleuring. Bleekmiddel breekt namelijk de eiwitten en vetten af waar onder andere ook de kleuren van zijn gemaakt.

Bleekmiddel is een base en azijn is een zuur. Ze neutraliseren elkaar dus.

In wasmiddel voor de bonte/gekleurde was zit dus ook geen bleekmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Azijn heeft meerdere effecten op je was wanneer je het gebruikt.
- Doordat de pH lager wordt, lost de kalk in het water veel beter op, en dat helpt tegen kalkaanslag op je kleding. Dat klinkt misschien gek, maar kalk is het belangrijkste factor dat zorgt voor die grijze/witte waas op je kleding. Je ziet dat effect heel duidelijk als je zweet uitdroogt: het laat een prachtige witte vlek achter, dat is voornamelijk zout, maar volstaat ter illustratie van het effect. Azijn is ook de basis van allerlei producten om kalk te verwijderen van tegels, koffiezetapparaten, enz.
- De meeste kleurstoffen die voor de kleur van je kleding zorgen, veranderen van kleur met de pH. Dat is precies hetzelfde principe wat je in de scheikunde gebruikt voor de titratie van vloeistoffen. Vaak zijn juist de rode kleurstoffen die een nog intensere rode kleur krijgen bij een laag pH.
- Door de toevoeging van azijn binden de kleurstoffen zich nog hechter aan de vezels van het stof. Je verlies dus minder kleurstoffen bij elke wasbeurt: je kan merken dat het spoelwater niet zo sterk gekleurd is. Daarom is met name belangrijk om vóór het eerste gebruik van een kledingstuk deze in azijn te dompelen, om de kleur te "fixeren". Dat is overigens precies hetzelfde wat de looiers doen sinds de prehistorie: eerst bleken met een alkali om de aanwezige natuurlijke kleurstoffen te bleken en het vet in zeep te veranderen en op te lossen, dan kleurstof toevoegen en de kleurstof met zuur fixeren.
- Doordat je was minder kalk heeft en de zeep veel beter kan oplossen (en dus ook spoelen), wordt je was ook na het wassen veel zachter. Azijn is dus ook een prima vervanger van de traditionele wasverzachter, die werken op basis van stoffen die aan de vezels hechten. Azijn als wasverzachter laat absoluut geen geur na drogen, en is ook stukken goedkoper en milieuvriendelijker.

Toegevoegd na 10 uur:
Als je googelt "was" en "azijn", krijg je duizenden tips over het gebruik van azijn en wassen, maar helaas geen échte verklaring achter het mechanisme.
Ik hoop dat dit nu met m'n antwoord wat duidelijker voor je wordt. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt! heb je misschien ook bronnen? dan kan ik dingen ook in mijn werkstuk verwerken. En ik heb nog een klein vraagje:
een scheikunde docent had het over ph+ en dat dat i.c.m. zuur de kleurmoleculen op de rode stof laat?. Dit kan ik nergens vinden op het internet. klopt hier iets van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Volgens mij was het de bedoeling dat JIJ het werkstuk opstelde, niet de GV'ers, toch... ? :-)
Ik denk dat je al genoeg weet over hoe het werkt, nu kan je zelf zoeken naar de bronnen om deze info te staven. Niet dat ik het niet wil doen, hoor, maar ik heb ooit meegemaakt (lang geleden) wat je nu meemaakt, en het is tóch beter voor je als je een beetje zoekwerk zelf doet. Ik geef je nog een laatste tip: probeer info te vinden over hoe een looierij werkt, en de principes hierachter. Dan heb je 80% van je antwoorden. Veel succes met je werkstuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha het grootste deel wist ik al redelijk alleen wilde ik de preciese werkig weten. En die dingen zelf kunnen lezen bij de bronnen. Mr heb inmiddels al aardig wat, na goed zoeken, gevonden :) Alsnog bedankt voor de hulp!