Kun je zelf iets vriesdrogen?

Is het mogelijk met de gemiddelde keukenspulletjes om zelf iets te vriesdrogen?
Wat heb je nodig en hoe voer je het bijvoorbeeld uit met blaadjes van een boom?

Ik zou graag blaadjes vriesdrogen en er uiteindelijk een poedervorm aan over houden.

Toegevoegd na 13 minuten:
na nog wat extra zoeken op internet, lijkt het mij onmogelijk om zelf te doen, zonder speciale (en dure) materialen)
Zijn er misschien andere manieren om te krijgen wat ik wil?
De voedingstoffen moeten goed bewaard blijven, daar gaat het om!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien een suggestie: mensen die kruiden kweken laten ze gewoon aan de lucht drogen, soms in bossen opgehangen aan het plafond. Als ze droog zijn, stampen in een vijzel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En krijg je dan echt poeder of toch kleine stukjes?
Want ik moet wel echt poeder krijgen?

Het beste antwoord

Het is een industrieel proces waarbij lage druk en vriezen worden toegepast.
Vroeger droogden we zelf boerenkool in een blik achterop de kolenkachel. Misschien kun je proberen bij zo'n 60-70 graden een kleine voorraad te verwarmen en zien wat het wordt?