Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer kun je in Nederland lichtgevend algen vinden?

Ik heb wel eens gelezen dat er momenten zijn waarop de zee oplicht door lichtgevend plankton of lichtgevende algen. Graag zou ik dit verschijnsel een keer zien, maar hoe weet ik wanneer het kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zie ze best wel vaak als je 's nachts vaart op zee (Noordzee). Als je door die algen heen vaart krijg je helemaal een gloed om de boot. Echt bijzonder! Het kan ook voorkomen dat deze algen aan de kust komen. In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Volgens mij is ook een kwestie van geluk, er moeten nl. net van die algen aanspoelen.

Volgens NASA (zie bron) zijn er best wel veel van die algen in de Noordzee en ze zouden vooral in het voorjaar en zomer licht geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het is echt bijzonder. het lijkt net over er van die blauwe LED lampen onder je boot of in de golf zitten. Mooie show van moeder natuur! Ze zijn eigenlijk de 'gloeiwormen' van de zee.

Andere antwoorden (1)

het wordt ook wel 'Zeevonk' genoemd en ik kan je uit ervaring vertellen dat 't super cool is om te zien, vorig jaar zag ik het voor het eerst op een klein stukje strand in Zeeland, erg mooi!
Het komt meestal voor na een erg warme dag, in onderstaande link kan je er meer over lezen.
Maar voorspellen waar en wanneer het te zien is kan helaas niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding