Hoeveel energie kost het om water tussen twee reactoren over te pompen?

Onder ideale omstandigheden tussen twee reactoren op gelijke druk en hoogte. Wet van bernoulli buiten beschouwing dus.

Een goede referentie is heel belangrijk! Ik zoek me al een tijd helemaal rot.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je aan het pompen gaat, dan zal het niveau in beide reactoren al snel niet meer gelijk zijn, dus zul je ook energie moeten steken in het overwinnen van het hoogteverschil. Dit is eenvoudig de toename van potentiële energie die het water ondergaat: massa * hoogteverschil * valversnelling.
Het hoogteverschil is dus ook niet constant, ook iets om rekening mee te houden.

Een stuk lastiger is de weerstand die het water ondervind van zichzelf (viscositeit) en van de wrijving met de buiswand. De wet van Reynolds is o.a. van toepassing.
Ik heb 1 site gevonden die je het zó laat berekenen: