Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gebruiken wij voor desoxyribonucleïnezuur, eigenlijk de afkorting DNA?

Eigenlijk zou je dat dan dan toch als DNZ moeten afkorten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

uit het Engels: A = acid

Toegevoegd na 44 seconden:
maar ik ben het eens dat we in NL beter van dnZ kinnen spreken.

Toegevoegd na 7 minuten:
dnZ wordt ook gebruikt:

http://books.google.nl/books?id=qGaDUzgEDMwC&pg=PA149&lpg=PA149&dq=Waarom+gebruiken+wij+voor+desoxyribonucle%C3%AFnezuur,+eigenlijk+de+afkorting+DNA?&source=bl&ots=hOSv8o6bX-&sig=FYiQdfh2bfgfdGP_8OasRzTCZdI&hl=nl&sa=X&ei=QAm5T9PvDYn_-gaShdGeCg&ved=0CGAQ6AEwCQ#v=onepage&q=Waarom%20gebruiken%20wij%20voor%20desoxyribonucle%C3%AFnezuur%2C%20eigenlijk%20de%20afkorting%20DNA%3F&f=false
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is mij reeds lang duidelijk! Maar dat is mijn vraag niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het afrikaan is het DNS (Deoksiribonukleïnesuur) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He, das mijn link

Andere antwoorden (2)

In het engels is het acid. Dus DNA

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is toch onhandig als elk land zijn eigen term gaat hanteren met dat soort woorden. Hetzelfde als met scheikunde (H2O) en natuurkunde (Newton). Dna geld dan voor biologie. Dit alles maakt het gewoon praktischer voor wetenschapper.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is mij reeds lang duidelijk! Maar dat is mijn vraag niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij toch vrij logisch dan als je dat al wist. Het is toch onhandig als elk land zijn eigen term gaat hanteren met dat soort woorden. Hetzelfde als met scheikunde (H2O) en natuurkunde (Newton). Dna geld dan voor biologie. Dit alles maakt het gewoon praktischer voor wetenschapper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan zouden wij in Nederland het geen desoxyribonucleïnezuur moeten noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doen we dat dan? Ik zeg DNA, jij zegt DNA en heel Nederland zegt DNA. Stel dat er een buitenlandse wetenschapper in het spel zou komen, word er ook DNA gebruikt OF de Engelse benaming voor het volle woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel Nederland zegt idd DNA, waarbij (schat ik), zo'n 60% niet eens weet waar het voorstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk weet zo een 85% niet waar het voor staat. Ten eerste hebben sowieso al weinig mensen een beta opleiding gehad en zelfs dan is de kans nog klein.
Omdat dit internationaal zo gebruikt wordt. Iedereen, ook in de wetenschap, weet waar je het over hebt als je het over DNA hebt.
Je mag overigens ook de afkorting DNZ gebruiken, dit wordt zo af en toe wel gedaan in Nederlandse artikelen of boeken.
Zoals hier:
http://books.google.nl/books?id=BAFBobDEbnYC&pg=PA64&lpg=PA64&dq=%22DNZ%22+ribonucleinezuur&source=bl&ots=HOmCJPVlbj&sig=CARC3x3JXVW5a9Qi7dAuZv6qowo&hl=nl&sa=X&ei=5Qi5T579C4fc8APsrLDqCw&ved=0CEoQ6AEwAA#v=onepage&q=%22DNZ%22%20ribonucleinezuur&f=false
en hier:
http://www.menselijk-lichaam.com/cel/nucleus

Toegevoegd na 2 minuten:
Of nou ja, niet in wetenschappelijke artikelen, maar wel in sommige internetartikelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding