Is infrarood licht het enige soort licht dat warmte afgeeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Voel eens aan de peer van de lamp waar je nu licht van krijgt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, die is warm. Maar die lamp geeft ook infrarood licht af hoor!

Het beste antwoord

Niet helemaal, alle golflengtes van licht bevatten energie en kunnen in principe onder bepaalde omstandigheden zorgen voor warmte overdracht.

Echter veel golflengte licht in het infrarood gebied kunnen opgenomen worden door de moleculen om ons heen. Hierdoor worden ze warmer. Dit komt omdat de frequentie van het licht overeen komt met een trilling/beweging tussen atomen in zo'n molecuul. Daarom wordt infrarood licht met warmte afgeeft geassocieerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar híérnaast is het dus ook nog zo dat de golflengtes langer zijn, dus meer energie(warmte) afgeven? (infrarood zit boven 700 nm) Trouwens, betekend het ook dat infraroodstralen het best de huid door kunnen dringen, aangezien de golflengtes in het infrarood spectrum vaak kunnen worden opgenomen door de moleculen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft er niet direct zo mee te maken. Infrarood stalling bevat minder energie als zichtbaar licht. Het is juist omdat de frequentie van Infrarood licht over een komt het de frequentie van de trillingen tussen de atomen. Doordat de atomen bindingen dan gaan 'resoneren' vind er warmte overdacht plaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord op je tweede vaag, nee. Als straling wordt genomen kan je juist minder ver doordringen. Als het opgenomen is kan het immers niet verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Extra informatie: Hoeveel zichtbaar licht wordt opgenomen hangt af van de kleur van het voorwerp. Zwart neemt alles op, wit weerkaats alles. De frequenties van zichtbaar licht komen echter vaker overeen met de 'trillingen' van elektronen om een atoom/molecuul. Als er zichtbaar licht opgenomen wordt krijgt juist een elektron meer energie en gaat dan in een andere baan. Deze kan langzaam zijn energie afgeven aan de bewegingen van atomen, maar dat hoeft niet perse. Daarom is zichtbaar licht minder 'efficiënt' in het overdragen van warmte zoals wij dat kennen.

Andere antwoorden (1)

UV-licht geeft ook warmte af maar minder als infrarood licht.