Zijn in het Cern Laboratorium in Geneve wetenschappelijke doorbraken geweest?

Ik was laatst in Geneve en was benieuwd naar "Cern".

Waar ze bezig zijn met een deeltjes versneller ofzo, ik weet er niet veel van maar ben benieuwd of er al wetenschappelijke doorbraken zijn geweest in Sern?!

Toegevoegd na 13 minuten:
..Pietje precies ben ik niet het is CERN

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het CERN is een belangrijk wetenschappelijk instituut dat natuurkundig onderzoek doet naar de kleinste deeltjes. Dit doen ze door deeltjes met enorme snelheid in een tunnel op elkaar te laten botsen.

Uit de onderzoeken zijn veel wetenschappelijke inzichten ontstaan. Het is een van de vooraanstaande onderzoekslaboratoria.

Voor mij is de belangrijkste doorbraak het linken van documenten via http geweest en het ontstaan van het world wide web door grondlegger Tim Berners Lee in 1990. Dat gebeurde tijdens zijn tijd als software engineer bij CERN.

Maar wetenschappelijk is de bouw van de deeltjesversneller ook een doorbraak. Ik dacht dat het zelfs de grootste was ter wereld.

In 1973 zijn neutrale stromen ontdekt
In 1983 Z en W deeltjes
1993 Inzichten in materie en antimaterie
2002 vangen van antihydrogen atomen

In 1992 ontving Carlo Rubbia de nobelprijs voor zijn werk aan W en Z deeltjes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij het grote publiek zal het Cern vooral in het beeld zijn gekomen door de rol in de film van Dan Brown, Het Berini Mysterie. Ook is er momenteel veel onderzoek omdat het Cern heeft CERN deeltjes gevonden die volgend de metingen sneller moeten zijn gegaan dan het licht. Over deze bevinding wordt druk gespeculeerd en er wordt gekeken of het een meetfout isof niet. Dit is onderdeel van fundamenteel natuurkundig onderzoek.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de video een documentaire over 50 jaar CERN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels is het "sneller dan licht" verhaal teruggebracht tot een meetfout. Dus (helaas?) is dat geen doorbraak. P.S. de helaas is omdat als het wel bevestigd zou worden, de natuurkunde weer eens aardig op zijn kop zou zijn gezet, wat altijd spannend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De CERN onderzoekers snappen natuurlijk ook wel dat de kans op een meetfout groot is. De manier waarop het naar buiten gebracht is, is voor een wetenschappelijke instelling apart en moet wel gedaan zijn om aandacht te krijgen. Zulke aandacht kan veel geld opleveren. Het is niet zomaar een meetfoutje, er wordt nog steeds gespeculeerd en inzicht is van groot belang omdat het allemaal om interpretaties gaat. Maar vooralsnog is niet bewezen dat deeltjes sneller kunnen dan licht.