Welke bindingen bepalen de primaire structuur van eiwitten?

De primaire structuur van een eiwit is de volgorde van de aminozuren. De aminozuren zitten met bindingen aan elkaar. Hoe heten deze bindingen?

Graag met bron!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De binding tussen aminozuren heet een peptidebinding.

Alle aminozuren hebben zowel een (carbon)zuur (-COOH) als een aminogroep (-NH2). Deze kunnen aan elkaar worden gekoppeld in een condensatiereactie om een peptidebinding te vormen. Peptide zelf refereert vaak aan een korte keten van aminozuren (korter dan een eiwit).

Naast de peptidebinding zijn er een aantal aminozuren (hoofdzakelijk Cysteïne) die ook kunnen zorgen voor kruis verbanden in de keten. De meest voorkomende is de zwavel brug (S-S). Omdat het covalente binding is wordt het ook tot de primaire structuur gerekend.

Toegevoegd na 18 minuten:
Figuur: De vorming van een peptide binding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedank voor het compliment, ik heb er even een duidelijker plaatje bijgedaan.

Andere antwoorden (1)

Deze bindingen heten peptide bindingen. Zie onderstaande wiki onder het kopje "Biochemistry"; een na laatste zin van de eerste alinea.