Stijging zeespiegel?

Waarom zou de zeespiegel stijgen als al het ijs op de polen smelt? 3/4 van ijsbergen zit onder water. ijs is groter dan vloeibaar water, dus dan is de eindconclusie toch dat de zeespiegel daalt of mis ik iets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik nam je vraag eventjes serieus, totdat ik 2012 in je trefwoorden zag staan...

Het beste antwoord

Ha, die Nieqoh;

Het grote probleem is ook niet het Noordpoolijs; als dat allemaal smelt zou de zeespiegel eigenlijk zelfs iets moeten dalen. Het grote zorgenkind is de kilometers dikke ijslaag op Antarctica; als die gaat smelten zal de zeespiegel echt merkbaar stijgen. Het goede nieuws; het klimaat op aarde koelt al bijna tien jaar sterk af....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Absolute en relatieve stijging
De zeespiegelstijging kan je op twee manieren definiëren: je hebt absolute en relatieve zeespiegelstijging. Absolute zeespiegelstijging is de stijging van de hoogte van het water. Er kan absolute zeespiegelstijging optreden als de totale hoeveelheid water in de oceanen toeneemt en als de temperatuur van het oceaanwater toeneemt (en het volume dus stijgt).
De relatieve zeespiegelstijging is de som van de absolute zeespiegelstijging en de lokale bodembeweging. Als de bodem daalt, is de relatieve zeespiegelstijging dus groter dan de absolute stijging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ijs dat op land ligt is het probleem. Dat zijn de enorme gletsjers op Groenland en op Antartica. Dit ijs ligt niet in de zee en zal als het smelt in de zee stromen met stijging van de zeespiegel als gevolg.

Een overigens zeer wonderbaarlijk feitje: De ijsmassa op groenland is zo enorm groot dat het op dit moment door aantrekkingskracht de zee naar zich toetrekt. Als het ijs hier zou smelten zou bij Groenland de zeespiegel uiteindelijk zelfs dalen...(omdat de aantrekking steeds zwakker wordt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijkheden:
1. Het ijs ligt op land, en 't smeltwater stroomt de zee in.
2. Het 'gemiddelde water' zet uit vanwege stijging van de temperatuur van datzelfde water.
Maar effect 1. is waarschijnlijk veel groter.